Welke inkomsten/teruggaven mogen er worden gestort bij een bijstandsuitkering?

Wie weet er een antwoord op mijn vragen

mag je je vakantiegeld zelf houden?
de belasting teruggave?
alimentatie die je nog te goed hebt van voor de uitkering?
gwl teruggave?
als je iets koopt op internet en het is niet goed en je krijgt je geld teruggestort?

Bedankt alvast

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
ronron1212
10 jaar geleden
alles wat je van de bijstand ontvangt mag je houden Wat je koopt en terug stuurt en geld terug krijgt mag je houden was namelijk al van je.
SimonV
10 jaar geleden
Maar wel goed dat je het voor alle zekerheid even vraagt.
fisbel
10 jaar geleden
@ronron
Natuurlijk mag je alles wat je van de bijstand hebt ontvangen houden (mits alles regulier is gegaan en er later geen nieuwe feiten aan het licht komen). Maar de vraag is hier: wat er precies wel of niet wordt gekort op de WWB-uitkering vóórdat het (resterend) bedrag op de rekening wordt gestort.
ronron1212
10 jaar geleden
Fisbel ik geef hier een reactie en dus geen antwoord.

Antwoorden (2)

In de bijstandswet gelden een aantal uitzonderingen en vrijstellingen voor toegerekend vermogen en inkomsten.

Zo zijn alimentaties bedoeld voor onderhoud van inwonende kinderen, teruggaven van belasting en terugontvangen bedragen van energiebedrijven alsmede vakantietoeslagen niet van invloed op het te ontvangen bijstandsbedrag.
Daarop wordt dan niet gekort.
Ook ontvangen toeslagen van overheidswege (zorg en huur toeslag, kinderbijslag enz)
worden niet meegenomen in de vaststelling van de hoogte van de uitkering.

Ook als je iets gekocht hebt en betaald via internet en je retourneert de aankoop waardoor je het aankoopbedrag krijgt teruggestort is niet van invloed.
Je moet WEL kunnen aantonen dat je de aankoop hebt gedaan en weer ongedaan hebt gemaakt middels kopieën van de transacties. (bankafschriften e.d.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Heeft Beer56 een bron dat ontvangen belasting niet (nooit) hoeft te worden terugbetaald?
Een teruggave vanwege aftrek specifieke zorgkosten – oké . Maar teruggave bijvoorbeeld van bepaalde kortingen zoals de alleenstaande ouderkorting?? Hier een overzicht van alle middelen die niet meetellen als inkomsten. Zoals vermeld in Artikel 31 – 2 a t/m x / WWB http://wetten.overheid.nl/BWBR0015703/Hoofdstuk3/34/Artikel31/geldigheidsdatum_26-10-2013
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@fisbel. In de door jou aangehaalde link naar de wetgeving omtrent de WWB staat in het daarvoor bedoelde art.31 lid f dat teruggaven van loonbelasting en bepaalde toegewezen kortingen niet tot de middelen worden gerekend. Aangezien de gemeente bij de uitvoering van de WWB al rekening houdt met toepasselijke heffingskortingen is het niet aannemelijk dat er op die grond nog recht op belastingteruggave zal ontstaan, tenzij er berekeningsfouten worden gemaakt waardoor door de gemeente teveel belasting en premie wordt ingehouden. Belasting teruggaven uit voorgaande jaren (voorafgaand aan het recht op WWB en uitbetaald tijdens de WWB) kunnen mogelijkerwijs wel als inkomen worden meegeteld of tot de middelen behoren als de hoogte van deze bedragen (ter beoordeling van de uitvoerende gemeente) een grens te boven gaan danwel een aanzienlijke aanvulling van het eigen vermogen zijn, hoger dan de vermogensvrijstelling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De ontvangen alimentatie wordt wel degelijk op de bijstandsuitkering ingehouden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet de alimentatie die voor uit of thuiswonende kinderen jonger dan 18 jaar wordt betaald door de ex echtgenoot. Alleen de alimentatie die je voor jezelf ontvangt van de ex.
Dit bedrag wordt wel gekort op het bijstandsbedrag dat voor de alleenstaande (ouder) geldt.
Is de persoonlijke alimentatie een lager bedrag dan de bijstandsnorm dan vult de WWB dat aan tot de geldende norm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is niet waar Beer56,ook de kinderalimentatie wordt ingehouden op de bijstandsuitkering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maria, ik pak dit echt uit de wetgeving WWB hoor. Art. 31 lid a: "Niet tot de middelen van de belanghebbende worden gerekend: a. de middelen die deze ontvangt ten behoeve van het levensonderhoud van een niet in de bijstand begrepen persoon; b. kinderbijslag ontvangen ten behoeve van zijn in of buiten Nederland woonachtige kinderen;" Aangezien minderjarige kinderen die tot je huishouden behoren niet in de bijstand begrepen zijn omdat de bijstand een persoonlijke ondersteuning is in jouw levensonderhoud. Van minderjarige kinderen mag niet gevraagd worden dat zij meebetalen aan zaken als huur, gas en licht enz. De kinder alimentatie is een strikt geoormerkte vergoeding die enkel en alleen ten behoeve van de kinderen aangewend mag worden. Dus niet ten behoeve van de alleenstaande zelf. Er zijn weliwaar eenouder gezinnen waar geen kinder alimentatie wordt ontvangen, door allerlei redenen, maar daarin voorziet de gemeente dan met andere regelingen in een bijdrage in de kosten zoals aanvullende bijstand, tegemoetkomingen voor sportcontributies enz. Uiteraard moet dat wel aangevraagd worden en beoordeeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat de kinderbijslag niet wordt ingehouden weet ik,maar de kinderalimentatie wel want ik heb al een aantal gevallen om mij heen gezien waarbij de kinderalimentatie wel degelijk van de uitkering wordt ingehouden. Inkomsten die meetellen zijn bijvoorbeeld inkomsten uit werk, studiefinanciering, een uitkering, alimentatie. Bijstand is altijd een aanvulling op uw eigen inkomsten. Uw inkomsten en die van uw eventuele partner samen worden aangevuld tot het voor u geldende bijstandsbedrag. Inkomsten die meetellen zijn bijvoorbeeld:
geld dat u verdient met een betaalde baan;
een andere uitkering;
studiefinanciering voor u of uw partner (als u alleenstaand bent en studiefinanciering ontvangt, hebt u geen recht op bijstand);
alimentatie voor u en uw kinderen;
sommige heffingskortingen van de Belastingdienst, zoals de algemene heffingskorting. Al deze inkomsten worden bij elkaar opgeteld. Dit totale inkomen wordt afgetrokken van het bedrag aan bijstand waar u recht op hebt. Het bedrag dat overblijft is uw (aanvullende) bijstandsuitkering. Een bijstandsuitkering is een aanvulling op uw eigen inkomsten. Maar er zijn ook inkomsten die niet meetellen bij uw inkomen. Deze inkomsten mag u dus houden naast uw bijstandsuitkering, ze worden niet op uw uitkering ingehouden.
Dat zijn bijvoorbeeld:
kinderbijslag;
huur-, zorg-, kindertoeslag en kinderopvangtoeslag;
bijzondere bijstand;
bepaalde heffingskortingen van de Belastingdienst;
een kleine onkostenvergoeding voor het verrichten van vrijwilligerswerk;
een levenslooptegoed (in de vorm van een spaartegoed of verzekering). http://www.rijswijk.nl/veelgestelde-vragen/welke-inkomsten-worden-ingehouden-mijn-bijstandsuitkering/generiek
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Maria, Dan trek ik bij deze mijn bewering omtrent de kinderalimentatie in.
Aan de vraagsteller mijn excuses voor deze onterechte dwaling. De sociale wetgeving en met name de WWB, die binnenkort weer anders gaat heten met wéér andere regelgeving, is altijd al een gecompliceerd gedrocht geweest met heel veel ad hoc aanpassingen en wijzigingen. Op internet staan heel veel discussiefora over het onderwerp kindalimentatie en bijstand. Waar in de ene gemeente de kindalimentatie ongemoeid wordt gelaten is het bij een andere gemeente weer anders, zo blijkt. De wetgeving zoals ik die aanhaalde op aangeven van fisbel laat onder de 'middelen' wel degelijk ontvangsten toe ten behoeve van kosten in het levensonderhoud van niet tot de bijstand begrepen personen. Kinderen vragen geen bijstand aan! Kinderen zijn wel personen!
Hoe dat dan anders geïnterpreteerd wordt blijkt wel weer. Er is zelfs een lopend dispuut over ontvangen kindalimentatie voor thuiswonende 18+ kinderen die, zolang zij de alimentatie maar op een eigen bankrekening ontvangen, zij dit zelf mogen houden en de bijstand ouder wordt derhalve dan niet gekort op de wwb uitkering.
Wordt de alimentatie op de rekening van de ouder bijgeschreven dan zou korting volgen...
Hoe krom is dat dan. Maar goed, de uitkomst is er helaas niet anders door.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zou wel een goede tip zijn voor mensen die dit niet weten,maar dan nog denk ik niet dat de uitkeringsontvanger er onderuit komt,er wordt vanuit gegaan dat er alimentatie ontvangen wordt en dit wordt er gewoon afgetrokken,je moet zelf moeite doen om ook daadwerkelijk de alimentatie te krijgen. Ik heb dit al eerder gezien,de alimentatie werd van de uitkering ingehouden,maar er werd geen alimentatie ontvangen omdat de ex partner maar niet over de brug kwam.
Helaas werd er gezegd,u moet zelf zorgen dat u de alimentatie krijgt waar de kinderen recht op hebben.
het antwoord op de vraag klopt niet helmaal

de sociale dienst kort wel degelijk de ontvangen alimentatie op de uitkering, de ontvanger is daarom verplicht dit op te geven en het wordt ook gekort per maand

hiernaast krijgt elke ouder een korting op de uitkering vanwege een heffingskorting. Deze korting moet men via een inkomstenbelastingopgave terugvorderen bij de belasting