Wat betekent 2 maanden bruto salaris onbelast?

Een vriendin van mij is zojuist weduwe geworden. Zij krijgt nu van de oude werkgever van haar man, 2 bruto maandsalarissen onbelast. Wat betekent onbelast? Moet zij straks met de belasting aangifte alsnog het bruto-deel betalen en ook nog een verrekening van het onbelaste deel naar een belast deel? We weten nu niet hoeveel ze van het bedrag werkelijk gaat overhouden, dus ook niet hoeveel ze er van mag uitgeven om niet later in de problemen te komen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
ronron1212
8 jaar geleden
Dat betekent dat het netto is.

Het beste antwoord

Het bruto salaris wordt netto uitgekeerd. Er hoeft ook later geen belasting over te worden afgedragen, het is en blijft dus netto tot een maximum van 3 maandsalarissen. Er bestaat een fiscale maatregel om dit belastingvrij uit te mogen keren. Daarnaast heeft de weduwe recht op uitbetaling van de niet opgenomen vakantiedagen.
paulus811
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
Bruto salaris wordt netto uitgekeerd - zo schrijft u.
Er is dus belasting ingehouden.
Even laterschrijft u: er bestaat een fiscale maatregel om dit belastingvrij uit te mogen keren. Wat is het nu? Belastingvrij of niet belastingvrij?
paulus811
8 jaar geleden
Ik schrijf niets tegenstrijdigs en borduur alleen voort op de termen van de vraagsteller. Die snapt kennelijk wat een bruto salaris is, het bedrag dus voor alle inhoudingen zoals loonheffing e.d.. Het bruto bedrag is in dit specificieke geval gelijk aan het netto bedrag en daarmee belastingvrij.
fisbel
8 jaar geleden
OK.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het bedrijf betaalt de belasting voor je. Er wordt wel degelijk belasting betaalt.
Bij jubileums gebeurd dat ook.
paulus811
8 jaar geleden
Het bedrijf betaalt geen belasting, het is een fiscale maatregel dat bij overlijden het bedrag zonder inhoudingen mag worden uitgekeerd. Ook bij wettelijke jubilea is de uitkering onbelast voor zowel de ontvanger als de werkgever.

Andere antwoorden (1)

Volgens het Handboek Loonheffingen:

"Een eenmalige uitkering of verstrekking bij overlijden waarvan de aanspraak was vrijgesteld, is vrijgesteld tot driemaal het loon over een maand.

Het loon voor het bepalen van de hoogte van deze vrijstelling is het brutomaandloon, plus 1/12 deel van het jaarbedrag aan vaste gegarandeerde beloningen (bijvoorbeeld een 13e maand). Zie paragraaf 19.2.1 voor meer informatie over het loon over een maand. "

Een werkgever mag dus een uitkering doen van maximaal 3 maandlonen + (bijv.) het vakantiegeld daarover zonder dat er loonheffing op hoeft te worden ingehouden in het geval een werknemer overlijdt. (Bruto = netto). Hier hoeft de weduwe ook niets voor apart te leggen.

Daarnaast moet ook nog het loon over de laatste gewerkte maand worden uitbetaald, het nog niet uitbetaalde 'gewone' vakantiegeld t/m die maand, de opgebouwde maar nog niet opgenomen vakantiedagen en het evenredige deel van eventuele andere beloningen waarop recht bestond. Hierop moet wel loonheffing worden ingehouden maar ook daarvoor hoeft de echtgenote van de voormalige werkgever niets bijzonders te doen. Dit verschijnt straks allemaal op de jaaropgave.
Computoon