Mag je 4,9% aandelen hebben in 2 verschillende bedrijven?

Wellicht is er iemand die mij kan helpen met de volgende situatie.
Binnenkort ga ik in dienst treden bij een tweetal bedrijven (met gedeeltelijk zelfde eigenaar, maar 2 aparte BV's).
Ik heb voor beide bedrijven de mogelijkheid om 4,9% aandelen te krijgen. Ik koop me niet in, maar ze worden mij als het ware als bonus gegeven.

Vraag 1) Waar moet ik allemaal op letten als ik het contract ga tekenen bij de accountant?
Vraag 2) Mag ik wel 4,9% in 2 bedrijven in prive houden of is dit fiscaal en/of qua aansprakelijkheid niet verstandig?
Vraag 3) Als ik aan het einde van het jaar 4,9% krijg over de dividend, wat moet ik hier in mijn belasting aangifte voor doen?

Ik vind het vooral belangrijk om te weten of je in prive wel 2x 4,9% mag bezitten en kan iemand me misschien helpen met de weetjes die ik over het hoofd kan zien bij het tekenen van het contract!!
Alvast hartelijk dank voor de genomen moeite.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, je mag 4,9% aandelen hebben in twee verschillende bedrijven. Verschillende BVs zijn verschillende rechtspersonen, ongeacht of ze eenzelfde oprichter hebben. 1) "Waar moet ik allemaal op letten als ik het contract ga tekenen bij de accountant?" Let op dat de aandelen tijdens het tekenen gelijk overgedragen worden. Lees ook goed na wat de afspraken zijn als je bijvoorbeeld vroegtijdig uit dienst gaat. Let ook op de waardering van de aandelen: hierover moet je loonbelasting betalen! Bespreek hoe jullie dat gaan regelen. Moet je dit zelf gaan voorfinancieren? Of wordt dit verrekend met je eerstvolgende salarisuitbetaling? 2) "Mag ik wel 4,9% in 2 bedrijven in prive houden of is dit fiscaal en/of qua aansprakelijkheid niet verstandig?" Dit mag. Wat van belang is, is dat als je 5% van de aandelen in handen zou hebben, dat je dan een aanmerkelijk belang hebt. Bij een aanmerkelijk belang zijn opbrengsten uit de aandelen belast met een tarief van 25%. Dat zijn dus dividenden en verkoopwinsten. Bij een totale aandelenwaarde lager dan 5% geldt dat deze in box 3 vallen. In box 3 geldt dat als je totale vermogen hoger is dan €21.139, dat het meerdere belast wordt tegen 1,2% vermogenrendementsheffing. [Als je een partner hebt, dan is de heffingsvrije voet het dubbele, maar gaat het wel over jullie beider vermogen]. Dividend en verkoopwinsten worden dan niet apart belast. Let erop dat je ook een aanmerkelijk belang hebt als directe familieleden of die van je fiscale partner aandelen heeft en het totaal binnen de familie dus de 5% overstijgt. 3) "Als ik aan het einde van het jaar 4,9% krijg over de dividend, wat moet ik hier in mijn belasting aangifte voor doen?" Er vanuit gaande dat het 4,9% is, dan wordt het als volgt. Bij de aangifte van 2012 hoef je niets bijzonders te doen. De peildatum van het vermogen in box 3 ligt op 1 januari 2012 en toen had je de aandelen nog niet. Bij de aangifte van 2013 geef je de waarde van de aandelen op 1 januari 2013 op. Je geeft ook je andere vermogen (spaargeld, betaaltegoed, beleggingspolissen) op. Heb je dividend uitgekeerd gekregen? De ingehouden dividendbelasting krijg je terug en wordt verrekend met de eventuele vermogenrendementsbelasting. Dit kan je ook aangeven op de aangifte. [Krijg je dividend in 2012 uitgekeerd dan kan dit ook teruggevraagd worden]

Bronnen:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/conn...
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/conn...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100