Mag je 4,9% aandelen hebben in 2 verschillende bedrijven?

Wellicht is er iemand die mij kan helpen met de volgende situatie.
Binnenkort ga ik in dienst treden bij een tweetal bedrijven (met gedeeltelijk zelfde eigenaar, maar 2 aparte BV's).
Ik heb voor beide bedrijven de mogelijkheid om 4,9% aandelen te krijgen. Ik koop me niet in, maar ze worden mij als het ware als bonus gegeven.

Vraag 1) Waar moet ik allemaal op letten als ik het contract ga tekenen bij de accountant?
Vraag 2) Mag ik wel 4,9% in 2 bedrijven in prive houden of is dit fiscaal en/of qua aansprakelijkheid niet verstandig?
Vraag 3) Als ik aan het einde van het jaar 4,9% krijg over de dividend, wat moet ik hier in mijn belasting aangifte voor doen?

Ik vind het vooral belangrijk om te weten of je in prive wel 2x 4,9% mag bezitten en kan iemand me misschien helpen met de weetjes die ik over het hoofd kan zien bij het tekenen van het contract!!
Alvast hartelijk dank voor de genomen moeite.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt al een prachtig Antw maar toch een opmerking , de twee bv waar jij de aan delen van krijgt , worden die fiscaal gemiddeld dus als een firma met verschillende activiteiten waar de plussen en en de minnen fiscaal als een uit eindelijk wordt afgehandeld ?! Zo ja dan kan het toch als een merkelijk belang worden aan gemerkt . Je kunt ook mogelijk nog kiezen , niet voor absolute over dracht maar meer voor dat jij een optie krijgt (dus nog de keus krijgt om nee te zeggen na een jaar soms handig ) overweeg of vraag goed advies of je de aan delen niet kan onder kan brengen in bijv een bv in i.o . Kan je altijd weer alle kanten op dus echt oprichten die bv of wat voor rechts vorm ook . Ja het heeft met zo veel factoren te maken , wat zijn die aandelen nu waard , en wat is de verwachting enz maar neem zelf een accountant in de hand die jouw belangen helpt veilig te stellen zeker als dat aan delen verhaal een substantieel bedrag (ten opzichte van je inkomen )is . Succes .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie en tijd die je ervoor hebt genomen. De bedrijven zullen alleen gaan samenwerken, maar zijn echt 2 losse BV's. Er is ook gesproken over aandelen in optie, maar uiteindelijk is me verteld dat ik de aandelen gewoon ga krijgen. Ik koop me dus niet in. De BV's zijn nog in oprichting, dus volgens mij zijn de aandelen nog niks waard, tenminste dat denk ik!
Wat zou beter zijn? De aandelen op mijn naam of in optie?
Ik heb begrepen dat ik met deze constructie niet de mist in kan gaat dat ik bijvoorbeeld uiteindelijk geld moet toeleggen of wat dan ook!
Klopt dat als jij het zo leest? Sorry, ik ben een beetje een leek op dit gebied.
Bedankt voor je moeite.
Groeten Kristel

Antwoorden (1)

Ja, je mag 4,9% aandelen hebben in twee verschillende bedrijven. Verschillende BVs zijn verschillende rechtspersonen, ongeacht of ze eenzelfde oprichter hebben.

1) "Waar moet ik allemaal op letten als ik het contract ga tekenen bij de accountant?"

Let op dat de aandelen tijdens het tekenen gelijk overgedragen worden. Lees ook goed na wat de afspraken zijn als je bijvoorbeeld vroegtijdig uit dienst gaat.

Let ook op de waardering van de aandelen: hierover moet je loonbelasting betalen! Bespreek hoe jullie dat gaan regelen. Moet je dit zelf gaan voorfinancieren? Of wordt dit verrekend met je eerstvolgende salarisuitbetaling?

2) "Mag ik wel 4,9% in 2 bedrijven in prive houden of is dit fiscaal en/of qua aansprakelijkheid niet verstandig?"

Dit mag.

Wat van belang is, is dat als je 5% van de aandelen in handen zou hebben, dat je dan een aanmerkelijk belang hebt. Bij een aanmerkelijk belang zijn opbrengsten uit de aandelen belast met een tarief van 25%. Dat zijn dus dividenden en verkoopwinsten.

Bij een totale aandelenwaarde lager dan 5% geldt dat deze in box 3 vallen. In box 3 geldt dat als je totale vermogen hoger is dan €21.139, dat het meerdere belast wordt tegen 1,2% vermogenrendementsheffing. [Als je een partner hebt, dan is de heffingsvrije voet het dubbele, maar gaat het wel over jullie beider vermogen]. Dividend en verkoopwinsten worden dan niet apart belast.

Let erop dat je ook een aanmerkelijk belang hebt als directe familieleden of die van je fiscale partner aandelen heeft en het totaal binnen de familie dus de 5% overstijgt.

3) "Als ik aan het einde van het jaar 4,9% krijg over de dividend, wat moet ik hier in mijn belasting aangifte voor doen?"

Er vanuit gaande dat het 4,9% is, dan wordt het als volgt. Bij de aangifte van 2012 hoef je niets bijzonders te doen. De peildatum van het vermogen in box 3 ligt op 1 januari 2012 en toen had je de aandelen nog niet. Bij de aangifte van 2013 geef je de waarde van de aandelen op 1 januari 2013 op. Je geeft ook je andere vermogen (spaargeld, betaaltegoed, beleggingspolissen) op. Heb je dividend uitgekeerd gekregen? De ingehouden dividendbelasting krijg je terug en wordt verrekend met de eventuele vermogenrendementsbelasting. Dit kan je ook aangeven op de aangifte.

[Krijg je dividend in 2012 uitgekeerd dan kan dit ook teruggevraagd worden]
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Nielx,
Super bedankt dat je de tijd hebt genomen om zo snel te antwoorden en mij te helpen aan de benodigde informatie.
Helder verhaal. Super fijn!
1 vraagje nog, want het gedeelte over de heffingsvrije voet en een vermogen boven de 21.139,- snap ik nog niet helemaal. Is dat bedrag het bedrag wat je in bezit hebt qua spaartegoeden of dividend uitkering of gaat het om ons vermogen zoals jaarsalaris? Kan je dat gedeelte misschien nog iets makkelijker uitleggen (sorry hoor, haha)!
Ik denk dat ik er sowieso goed aan doe om een specialist te vragen mijn belastingaangifte voortaan te doen, want hij wordt dan wel een stuk complexer of lijkt dat maar zo?
Alvast enorm bedankt voor je reactie.
Groeten Kristel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Kristel, Het is niet zo ingewikkeld hoor. Je betaalt in Nederland belasting over het rendement van je vermogen. Rendement is bijvoorbeeld rente of waardevermeerdering van aandelen. Dit is een inkomen, en dat inkomen is belast. Dat inkomen wordt geschat op 4% van de waarde van je vermogen. Daarvan houdt de belastingdienst 30% in. Als je dat verrekend betekent dat dus dat de vermogensrendementsheffing neerkomt op 1,2% van je vermogen. Je vermogen wordt vastgesteld op een peildatum. Dat is 1 januari van het belastingjaar. Je geeft bij je belastingaangifte de totale waarde van je vermogen op: het totaal van je bank- en spaarsaldo, de waarde van aandelen, de waarde van een tweede huis. Bij aandelen en onroerend goed geldt dat je de waarde in het economische verkeer moet opgeven. Dat zul je dus ieder jaar aan moeten passen. Stijgt de winst van het bedrijf? Dan zal het aandeel meer waard zijn. Daalt dit? Dan zal het aandeel waarde verliezen. De boekhouder van het bedrijf waar je aandeelhouder van gaat worden zal dit voor je kunnen uitrekenen. Bij de vermogensrendementsheffing geldt een vrijstelling: de eerste €21.139 is niet belast. Voorbeeld:
Op 1 januari 2012 heb je €10.000 aan spaar- en banktegoeden. De waarde van je aandelen is €40.000. Je vermogen is dan €50.000. Het vermogen waar je dan belasting over moet betalen is €50.000 - €21.139 = €28.861. Daar betaal je 1,2% van €28.861 = €346,33 aan inkomstenbelasting over. Opmerkingen:
* Als je een fiscaal partner hebt dan moeten jullie al je vermogen bij elkaar optellen. Maar je mag dan ook twee keer de heffingsvrije voet aftrekken.
* Heb je consumptieve schulden? Denk aan een autolening of een persoonlijke lening. Dan mag je die aftrekken van je vermogen, maar ook daar geldt een drempel van €2.900 (of €5800 als je een fiscaal partner hebt).
* Je eigen huis is geen vermogen in box 3 maar valt in box 1. Je doet dus niets met de waarde of met de hypotheekschuld in box 3.