Is het zinnig om een BV op te zetten, om daar je beleggingen en investeringen in onder te brengen (zowel fiscaal, als ter aansprakelijkheidsbeperking)

Voor rechtspersonen gelden andere regels dan voor mensen. Is het zinnig om een onderneming op te zetten in BV vorm om eigen activiteiten hierin onder te brengen? Denk hierbij aan beleggingen in aandelen e.d, maar ook om bedrijfsmatig geëxploiteerde websites?

Zijn er fiscale voordelen om dit te doen, zoals het uitstellen van winstbelasting, aftrekposten en lagere tarieven voor uitgekeerde winst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Of het zinnig is om voor de activiteiten die je omschrijft een BV op te zetten durf ik niet te zeggen...

Vergeet alleen niet dat de Belastingdienst vrij standaard uit gaat van het feit dat je als 'Directeur/Eigenaar' een passend salaris behoord te verdienen. En dan heb ik het over de salarissen die onder de 52% loonbelasting vallen...

Verder zul je de jaarstukken moeten publiseren via/bij de KvK en zul je deze jaarstukken moeten hebben laten opmaken door een registeraccountant...

En niet geheel onbelangrijk: Je krijgt een voorlopige aanslag op basis van 'algemene richtlijnen' die de Belastingsdienst hanteert voor de branche. En dan mag jouw registeraccountant het tegendeel bewijzen...

Laat je gewoon even heel erg goed bij de KvK informeren. Want ik noem maar een paar grote lijnen in dit antwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij een eenmans-BV kun je nog steeds aansprakelijk worden gesteld, zeker bij een wanprestatie. Maar het klopt, iedere bedrijfsvorm heeft zijn voor en nadelen. Een BV moet een minimum bedrag als onderpand storen herinner ik me, een van de redenen dat velen een andere bedrijfsvorm kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft alles te maken met de omvang van de 'winst' die je maakt. Als het allemaal wel meevalt, zou ik er niet al te veel ingewikkelde en dure constructies voor bedenken. Pas als het jaarbedrag aanzienlijk wordt, kun je er meer aan overhouden als je het slim inricht. Ik zou een goede belastingadviseur raadplegen. Een intake is vaak gratis, hij ziet in een half uurtje praten wel hoe de vlag er bij hangt.

Succes! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf heb ik toevallig les hierin (in Fiscale aangiftes). Voor een B.V. moet je minimaal 18.000 euro storten, dit dient als onderpand voor de (toekomstige) crediteuren. Er is geen aansprakelijkheid op de persoon zelf. Echter denk hier goed over na: Je betaalt als B.V. belasting, indien je het aan jezelf gaat uitkeren moet je hierover weer belasting betalen! (100.000 euro winst, ca. 20 a 25% belasting: 75.000 verdien je -> 52% belasting, houd je 35.000 van over)

Voor meer info zou ik het wetboek erbij pakken, over het stuk OB (omzetbelasting) en Burgerlijk Wetboek 2. Hier staan alle kleine weetjes, feitjes e.d.

Over die RA (registeraccountant) hierboven genoemd.. dit ligt natuurlijk volledig aan de grootte van de onderneming e.d. dus om die kosten zou ik me nu nog niet druk maken