Ben je direct fiscale partners als je in een lopend jaar een huis koopt?

Stel dat je een huis koopt per 1-12-2020 ben je dan automatisch fiscale partners? Of heb je de keuze om dat pas te worden per 2021. Dit kan dan namelijk van invloed zijn op eerder ontvangen toeslagen in 2020 (toen er nog geen fiscaal partnerschap was).

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Voor de inkomstenbelasting is het fiscaal partnerschap anders dan voor de toeslagen. Bij het laatste spreekt men dan van toeslagpartners. U bent toeslagpartners vanaf de 1e van de maand nadat u op hetzelfde adres gaat wonen. Of vanaf de datum van samenwonen, als dat de 1e van de maand is. Woonde je al eerder samen dan heeft dat voor de toeslag geen gevolgen.
Voor bijvoorbeeld de inkomstenbelasting kun je wel kiezen. Hebt u maar een deel van het jaar een fiscale partner? Dan kunt u bij uw aangifte ervoor kiezen om het hele jaar als fiscale partners te worden beschouwd. In jouw geval kun je er dus voor de IB wel voor kiezen om voor het hele jaar fiscaal partner te zijn. Dat heeft dan geen invloed op de toeslagen want die hebben hun eigen regels hieromtrent
3 jaar geleden
Als de woning op gezamenlijke naam staat begint het fiscaal partnerschap op de datum van aankoop. Toeslagen: het hangt ervan af wanneer jullie zijn gaan samenwonen. Als jullie al per 1 januari 2020 samenwoonden ben je met terugwerkende kracht toeslagpartners voor geheel 2020. Als het samenwonen per 1 december 2020 plaatsvindt is er toeslagpartnerschap vanaf deze datum.
N.B: voor 2021 gaan andere regels gelden tav toeslagpartnerschap. Dit begint op de datum van begindatum fiscaal partnerschap. Er is dan geen sprake meer van terugwerkende kracht.
fisbel