Hoe leer ik leven met mijn lening?

Ik heb een studielening van een (veel te) hoog bedrag openstaan welke ik in 10 jaar tijd aflos. Ik heb geen enkel probleem om het minimale bedrag per maand af te lossen en los versneld vaak zelfs het dubbele of het driedubbele van het minimum af per maand.

Toch voel ik mij altijd schuldig wanneer ik geld uitgeef. Kleding kopen, uitgaan, kadootjes voor vrienden enz. Alles wat ik overhoud aan het einde van maand gaat automatisch naar mijn lening, alles wat ik dus koop gedurende de maand betaal ik dus direct minder af.

Hoe zorg ik ervoor dat ik mij niet meer schuldig voel en wel weer kan genieten van een middagje shoppen? (Natuurlijk zonder al te veel uit te geven.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is een kwestie van rationaliseren. Zijn de gedachten die je hebt realistisch? Jij bent de enige die kan uitmaken of jij je nu nog steeds schuldig moet voelen of niet. Het maakt niet uit wat anderen daar over zeggen :) Wij weten namelijk niet waarom je uberhaupt aan je schuld bent gekomen.
Volgens mij klinkt het alsof je bezig bent om gestaag je lening af te lossen. Is hiermee je toekomst verzekerd? Hoe groot is de kans dat je in financiële problemen raakt binnen nu en het einde van deze periode? Of anders gezegd; is het van belang dat je er snel van af bent of kun je incalculeren dat je er nog wel langer over kunt doen?

De meest voornamelijke en geweldige tips die ik kan geven nu zijn: niet piekeren, don't worry en be happy. Hoe je er voor zorgt dat je happy bent is natuurlijk subjectief :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Jee, wat moet jij dan wel niet als je een huis gaat kopen? De voorwaarden voor de lening waren toch zo? Jij betaald rente en verder los je keurig af. Er zijn er die het minder doen hoor. Zolang je niet minder aflost, hoef je je echt niet schuldig te voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het grappige, ik heb een koophuis en die hypotheek doet me helemaal niets (;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom voel je je dan zo schuldig? je betaald toch rente? je houdt je aan de afspraak. maar misschien is het inderdaad een goed idee zoals verop geopperd wordt dat je een potje maakt voor je extra uitgaven (shoppen kado's etc) misschien als je daar bijvoorbeeld je vakantiegeld en alle andere extra's die je krijgt zoals overwerk, 13e maand voor gebruikt, dat het gevole anders is?
Door wat je al doet, een IBG lening is eg geduldig dus het aflossen kan in meerdere jaren. veel van de studenten doet het aflossen dan ook op een laagpitje. je bent net klaar met je studie en gaat in salaris in de jaren waarschijnlijk omhoog waardoor de lening in de toekomst sneller af te lossen is als nu. hou dat in je achterhoofd en betaal nu gewoon wat je uitkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het bedrag uiteindelijk helemaal aflost hoef je je helemaal nergens schuldig over te voelen. Sterker nog hoe langer je erover doet hoe meer rente je betaald.

Ik zou als ik jou was een reserve opbouwen, als er iets mis gaat kun je niet de extra betaalde aflossing terug krijgen of eventjes niet aflossen, daar zijn ze bikkelhard in.

Het is een investering van de samenleving in goed opgeleide mensen, daar heeft de hele samenleving wat aan. Neem de tijd om af te lossen, weet dat jouw bijdrage aan de samenleving veel groter is dan wat je geleend hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind dat je het zo heel netjes doet hoor:)
mischien moet je voor jezelf een bedrag afspreken wat je per maand aan andere dingen mag uitgeven.
bv zoveel voor kado`s en zoveel voor kleding.
en wat er dan overblijft los je gewoon af.
voel je niet schuldig als je een maand wat meer geld moet uitgeven als je in ieder geval de vaste aflossing maar betaalt.
je doet het heel erg goed zo
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een mooie, van dat bedrag met jezelf afspreken, +1
Ik zou gewoon een standaard bedrag elk maand aflossen. Dat geld zet je als eerste weg als je je salaris vangt en dat is voor je lening. Net zoals je andere vaste kosten eerst betaald. Alles wat je overhoud is voor leuke dingen. Aangezien je je andere verplichtingen bent nagekomen kan je nu met een gerust hart leuke dingen kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Budgetteren.
Maak een maandelijks financieel plaatje, waarbij je inkomsten en uitgaven noteert. Zorg dat je een bedrag reserveert om te sparen. Dit is altijd handig voor als dingen niet zo lopen als je gepland hebt. In dit financiële plaatje reserveer je ook een bedrag voor cadeautjes, shoppen, uitgaan etc. Dit is gewoon iets dat ook mag. Dit prent je jezelf goed in. Je mag ook genieten van het leven!

Als je deze afspraak met jezelf maakt, hoef je je niet schuldig te voelen. Dit is dan geld dat voor dat doeleinde bestemd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt erop dat je in de toekomst leeft en niet in het nu.
Als je dit niet doorbreekt leef je nadat die studieschuld is afgelost weer in een andere toekomst, want de toekomst biedt buiten kansen ook altijd problemen. Zo zul je nooit in het heden komen te leven.
Je hebt maar een leven en dat is NU.
Los dus af wat moet en leef en als je wat overhoudt kun je dat altijd nog op een spaarrekening zetten.
Dit zal wel erg moeilijk voor je worden, maar je zult die stap een keer moeten zetten anders is je leven straks om voor je geleefd hebt.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga naar het GKB toe, en je bent er in 3 jaar van af, vanaf het moment dat de afspraken met de schuldeiser is gemaakt. Alleen moet je wel 3 jaar met weekgeld leven...

De vraag is of jij dat kan en wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen enkel probleem om mijn schuld per maand af te betalen, dus ik kom absoluut niet in aanmerking voor schuldhulpverlening. Het enige probleem wat ik heb is dat ik mij schuldig voel over alles wat ik uitgeef, zelfs als ik netjes heb afgelost.