Wat kost het alles bij elkaar om taxichauffeur te worden?

Toegevoegd na 26 minuten:
Ik zag een opleiding CCV voor 70 euro bij Laudius. En een rijbewijs B heb ik al. Maar als ik het goed begrepen heb, komt er nog van alle bij? Taxipas, verklaring goed gedrag, en wat al niet meer?

10 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.kiwaregister.nl/
Ik verwacht dat je in het totaal zo'n 1000 euro kwijt bent, veel taxibedrijven betalen dit voor hun chauffeurs. Maar dan moet je wel al uitzicht hebben op de baan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ligt eraan wat je wilt als je zelf studie doet heb je alleen de examen kosten ligt ongeveer op 312 euro een opleiding kost ongeveer 500 euro.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar komt nog bij, je bewijs voor goed gedrag. Meestal leert het makkelijker en sneller als je klassikaal een cursus doet.
Snuffel
10 jaar geleden
Ik zag een opleiding CCV voor 70 euro bij Laudius. En een rijbewijs B heb ik al. Maar als ik het goed begrepen heb, komt er nog van alle bij?

Antwoorden (2)

Onderstaande gegevens komen van het LOI, maar er zijn meer aanbieders, die je vrij gemakkelijk vindt door in de Google zoekmachine 'opleiding taxichauffeur' in te typen.

Lesgeld inclusief lesmateriaal € 317,50, te betalen in drie termijnen

Lesgeld inclusief praktijkdag € 620,-, te betalen in drie termijnen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De opleidingskost is maar een kleinere facet voor gelijk wat als je zelfstandige wil worden.

Neem bijvoorbeeld als je je als schoenmaker wil vestigen, dan heb je ook eventueel tweedehandse de minimale machines nodig en dat kost al snel 5000 EUR. Tel er nog de maandelijkse handelshuur bij, je verwarming voor de klanten e.d. en dan heb je ook een maandkost van rond de 1.000 EUR erbij en je grondstoffen. Die 5.000 EUR mag je wel afschrijven over bijv. 3 à maximaal 5 jaar (dan zijn er al machines vervangen) dan mag je die naar een maandkost relateren door 5.000 EUR te delen door 3 en dan door 12 = 140 EUR + intresten als je het leent. Tot slot heb je een werkkapitaal nodig, dat men soms via een kaskrediet van bijv. 2.000 EUR bekomt, maar dat is duur en daarvan adviseren we als boekhouder dat ze dit binnen het jaar proberen af te bouwen.

Als taxichauffeur, zien we dat het grote probleem het leasen van een auto is. Meestal heb je een duurdere wagen nodig, maar personenvervoer valt wel onder 6% BTW in België ipv 21%. Dan heb je ook je licentie nodig, je lidgeld bij een overkoepelende organisatie, je speciale taksen en hopelijk rij je zelf (geen personeel), dus moet je ook zorgen dat je maandelijks toch het eerste jaar 500 EUR per maand over hebt (netto na aftrek van kosten) en het jaar erop toch minimaal 1000 EUR anders start je beter NIET als ZZP'er.

Als materiaal moet je ook nog je aanpassing van je wagen en je taximeter meerekenen, die niet zo heel goedkoop is.

Ideaal is een collega aanspreken in een andere stad dan waar je concurrentie gaat voeren en eens alle posten met hem overlopen. Bespreek ook hoe je omgaat met je want soms 'pesten' ze een nieuwe taxichauffeur eruit in het begin...

Reken ook op een startkapitaal van 5.000 EUR als werkkapitaal om de eerste maanden te overbruggen en de rest bespreek je met je bank (investering van 25.000 EUR is meestal minimum, anders moet je huren en dan weet je je huurkost, maar je weet: huren is op termijn altijd wegsmijten van geld).

Een keer het lukt, zul je nooit meer anders dan zelfstandige willen zijn.