WW uitkering cq ZW uitkering en vervolgens WIA. Maakt dat verschil in de te ontvangen bedragen ?

Ik ben ziek sinds 30 maart 2011 en zit in een re-integratietraject voor 50%. Nu gaat mijn bedrijf reorganiseren en gaan we er met z'n allen van mijn afdeling per 1 december uit.
Ik ga dan de WW in ?
Of de ZW ?
Maakt dat verschil in de uitkering ?

Per 30 maart 2013 ben ik 2 jaar ziek en zou dan de WIA ingaan.
Maakt dat verschil in de uitkering ?
Heeft mijn (dan oud-)werkgever nog aanvullingsverplichtingen dan ?

NB ik krijg in principe de maximale WW uitkering omdat mijn loon ver boven de grens ligt.

NB ik ben nu 62 jaar oud en heb altijd gewerkt. Als de WIA aanbreekt ben ik intussen 63. Heb ik dan nog steeds sollicitatieverplichtingen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Beste Jaguarrrrr,

Je hebt verschillende vragen over je inkomenssituatie als je uit dienst gaat bij je werkgever.

Ik ga dan de WW in ? Of de ZW ?
Je bent ziek gemeld bij je werkgever als je uit dienst gaat.
De werkgever meldt je dan ziek uit dienst bij UWV.
Je komt dan in de Ziektewet bij UWV.

De hoogte van de Ziektwet- en WIA- uitkering worden vastgesteld aan de hand van je inkomen van 1 jaar voor je eerste ziektedag.
Hiervan wordt het gemiddelde per dag berekend.

Van dit dagloon ontvang je in de Ziektewet 70%.

Wordt er een WIA-uitkering aan je toegekend, dan ontvang je van het dagloon de eerste 2 maanden 75% en vervolgens 70%.

Tussen het dagloon van de Ziektewet en WIA zit geen verschil.
Het wordt over de zelfde periode berekend.

Je bespreekt met een arbeidsdeskundige van UWV of je verplicht moet solliciteren.
Aan de hand van je persoonlijke situatie worden hierover passende afspraken met je gemaakt.

Actuele informatie over ziek uit dienst gaan vind je hier: http://bit.ly/sTixJ3

Ik wens je veel succes met je re-integratie.

Met vriendelijke groet,

Ella
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Jaguarrrrr, Ella schreef: "Tussen het dagloon van de Ziektewet en WIA zit geen verschil. Het wordt over dezelfde periode berekend." De berekening van het dagloon is dus hetzelfde. Maar daarnaast geldt voor zowel WW, ZW als WIA een maximumdagloon van € 193,09. Alleen het uitkeringspercentage van dit maximumdagloon kan per uitkering verschillen. Met vriendelijke groet, Robert
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare

Andere antwoorden (1)

je moet zorgen dat je werkgever je ziek uit dienst doet.
je komt daardoor in de zw, je bent niet op eigen kracht in staat werk te vinden door je beperkingen. Als dat wel kon kreeg je ww.

het verschil tussen zw en wia bedrag? beiden is 70% van je loon. Echter bij zw krijg je per week betaald. Dat is incl. vakantietoeslag van 8%. Bij de wia krijg je per maand betaald, dat is excl. vakantietoeslag die krijg je 1x per jaar uitbetaald net zoals je nu je vakantiegeld krijgt mei/juni.

mogelijk is je wia lager dan de zw hierdoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hallo, Na 2 jaar een ziektewet uitkering ga ik over op een WIA uitkering.
Ik ontving in de ziektewet netto €1400,- per 4 weken en nu is mijn vraag HOEVEEL ZAL IK ONGEVEER ONTVANGEN MET EEN WIA UITKERING??
Dank u. Met vriendelijke groet,
Joachim van Otterlo