Hoe kan je na je studie überhaupt rondkomen zonder baan?

Als student die bijna klaar is met zijn HBO, op kamers woont en leeft van zijn studiefinancering (zijn bijbaan is hij te oud voor, krijgt geen uren) vraag ik mij af hoe ik uberhaubt rond moet komen na mijn studie?

Werk heb ik nog niet gevonden, en als freelancer het eerste half jaar niet lukt, hoe kom je dan rond? (Huur, reizen, eten)

Er zijn vast genoeg mensen die deze periode al hebben moeten overbruggen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik worstel met hetzelfde, leef nu van een uitkering, maar dat is zo goed als niks. krijg 650 per maand bruto, hou daar dus zo'n 550 van over.. al mijn vaste lasten zijn bij elkaar al 550.. dus ik kom ook niet rond.. gelukkig heb ik lieve ouders die bijspringen waar het nodig is.. maar ik heb dus ook geen idee hoe je dit zou moeten doen.. heb je wel al huurtoeslag en zorgtoeslag? kan je namelijk ook vaak krijgen als je huur onder de 366 per maand is, scheelt al iets.. maar verder zou ik het dus niet weten en ben benieuwd naar de antwoorden, dus ik volg je vraag even..
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Goeie vraag, +
Misschien heb je hier nog wat aan:
http://www.studenten.net/carriere/carriere_nieuws/20303/een_uitkering_na_je_afstuderen

Antwoorden (2)

Je hoeft niet op kamers te blijven zitten en via uitzendbureau's zijn er tijdelijke baantjes zat
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
En als laatste vangnet is er de bijstand. Als is het maar ter overbrugging. Zo spoedig mogelijk aanvragen, want de eerste maand krijgt men nog geen uitkering. Pas als de aanvraag is goedgekeurd, krijgt men bijstand inclusief de wachtmaand. Er zal wel gekeken worden naar de mogelijkheid van tegenprestatie. En dat hoeft niet per se papier prikken te zijn.
Je kan recht hebben op een uitkering als ik het goed heb. Jij wordt dan niet meer gezien als student en als ik naar de situatie van een familielid van mij keek, is dit mogelijk. Hij werkte, maar verloor zijn baan. Hij kon een uitkering krijgen als hij aan bepaalde eisen bleef voldoen (blijven solliciteren etc). Hij kreeg ook werk via een uitzendbureau (volgens mij liep zijn uitkering dan gewoon door). Zo kun je het proberen. Gelukkig heeft hij nu weer een baan en ik hoop dat het ook lukt voor jou.

Daarnaast kun je ook altijd lenen bij je bank, maar de precieze voorwaarden weet ik niet. In de link staat de ING als voorbeeld.