mag werkgever terug komen op reintegratie afspraak?

Bedrijfsarts heeft tot 2 keer toe geconcludeerd dat ik passende arbeid kan verrichten 3x 2 uur per week. hij heeft tegen mijn werkgever de laatste keer gezegd dat hij adviseert mij thuis te laten werken maar in zijn advies lees ik hier niks over. Werkgever heeft mij echter per mail wel gezegd dat bedrijfsarts dit heeft gezegd(die mail heb ik gewoon) in die zelfde mail geeft hij aan dat wij hebben afgesproken dat ik tot de start van mijn behandeling zal gaan werken vanuit huis.

werkgever gaat zich vervolgens bemoeien met de behandeling en heeft zelf een alternatief gevonden, Ik heb hierop mijn rechtsbijstand hem laten vertellen dat hij zich hier wettelijk niet in mag mengen en dat ik bereid ben hierover in gesprek te gaan met de bedrijfsarts.

rechtsbijstand verzekering is ingeschakeld omdat er steeds discussies zijn en ik gewoonweg door vastgesteld ME de energie niet heb om steeds te reageren

Werkgever geeft nu aan dat hij zich beroept op de uitspraak van de bedrijfsarts om passende arbeid aan te bieden voor 3x 2 uur per week (heeft het niet meer over onze vastgelegde afspraken welke we al hadden gemaakt nav dit zelfde advies) en geeft aan het loon stop te zetten als ik maandag niet kom.

Tevens geeft hij aan het loon stop te zetten als ik geen afspraak maak bij het door hem zelf gevonden behandelcentrum waar ik(alternatief) behandeld zou kunnen worden

Kan werkgever zomaar van de telefonische afspraak welke door hem ook bevestigd per mail en een loonstop opleggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de bedrijfsarts het niet in zijn rapport heeft gemeld wordt het lastig. Is wel slordig. Overigens kan een bedrijfsarts alleen maar adviseren.
Ik adviseer je om via de site van het UWV aan te geven dat je een meningsverschil hebt. Zij zijn dan verplicht om een uitspraak te doen over de gebeurtenissen. Dit kan in je nadeel zijn, maar je hebt in ieder geval duidelijkheid. En ja, naar UWV stappen kost ook energie... Is sterkte!

Het beste antwoord

Als de bedrijfsarts het niet in zijn rapport heeft gemeld wordt het lastig. Is wel slordig. Overigens kan een bedrijfsarts alleen maar adviseren.
Ik adviseer je om via de site van het UWV aan te geven dat je een meningsverschil hebt. Zij zijn dan verplicht om een uitspraak te doen over de gebeurtenissen. Dit kan in je nadeel zijn, maar je hebt in ieder geval duidelijkheid. En ja, naar UWV stappen kost ook energie… sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heb bij UWV inmiddels inderdaad een deskundig oordeel aangevraagd. het lijkt me overigens onwaarschijnlijk dat werkgever terug mag komen eenzijdig op een gemaakte afspraak mbt het invullen van mijn re-integratie. meer dan dit kan ik denk ik niet doen, zal maandag ook met rechtsbijstand overleggen. dank voor uw reactie en begrip
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je maandag moet komen moet je maandag gaan en zodra je niet meer kan meld je je ziek en ga je naar huis. Zo hoort het. Niet gewoon thuis blijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja! Wat Pelle zegt is correct. Als je thuis blijft, blijf je in gebreke. Je meld je present, daarna kun je weer ziek naar huis
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat Pelle schrijft is inderdaad heel belangrijk. Hiermee zorg je dat je aantoonbaar van goede wil bent, maar dat het gewoon niet gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt, van goede wil ben ik zeker maar gezien mijn gezondheid vind ik het niet eens verantwoord om naar kantoor te gaan. mijn spieren vallen soms uit als ik dan op de metro/bus sta te wachten heb ik een probleem. Ik heb ook gewoon een verklaring van mijn behandeld artsen waarin staat dat ik hiermee echt moet uitkijken etc. Daarbij als ik wel naar kantoor ga legt hij alsnog een loonstop op met als reden dat ik niet naar het ziekenhuis/instelling ga waar werkgever wil dat ik naartoe ga. inmiddels reactie van mijn rechtsbijstand, die geven aan dat hij gewoon schriftelijk met mij de afspraak heeft gemaakt om thuis te werken(hier ook een invulling aan gegeven) en dat het toch op zn minst vreemd is dat hij hier 6 dagen later op terug komt., ik zou me dus gewoon op deze afspraak kunnen beroepen en werkgever staat dan ook helemaal niet sterk. maar ja rechtsbijstand heeft makkelijk praten, die verliezen hun loon niet :) ga er wel eens over nadenken, wellicht dat iemand me kan gaan brengen en buiten kan blijven staan een half uurtje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een werkgever kan jou echt niet verplichten naar een alternatieve geneeswijzer te gaan of begrijp ik het verkeerd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij hoeft je werkgever niet eens te weten welke behandelingen je ondergaat, dit is voor de bedrijfsarts. Zolang de bedrijfsarts vindt dat jij doet wat je kan, kan werkgever je niks maken. Uiteindelijk word je na 2 jaar (deels) afgekeurd. Dit is natuurlijk ook heftig, maar dit zou zorgvuldiger moeten zijn dan wat er nu gebeurt.
Je kunt u misschien zelfs aangeven dat de stress en energie die deze ellende je kost contraproductief werkt, dat je werkgever je dus in de de weg staat
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
op dit moment zorgen de problemen en conflicten met werkgever er alleen maar voor dat ik helemaal niks meer kan. mijn leven stelt niks meer voor op deze manier. terwijl als alles gewoon op een normale manier zou gaan ik best redelijk wat kan doen (ook voor mijn werk) Nu ga ik een traject in bij UWV wat ongetwijfeld wel even zal duren, je krijgt ook maar antwoord op 1 vraag (ik heb gevraagd of het werk dat mij word geboden passend is.) geen idee of ze dit heel breed gaan bekijken of dat ze enkel en alleen antwoord gaan geven op die vraag ondertussen heb ik straks geen loon, en zie ik het wel gebeuren dat er weken/maanden overheen gaan voordat er meer duidelijk is. En dan is het nog maar de vraag of ik in het gelijk ga worden gesteld. en Pelle, mijn rechtsbijstand geeft het zelfde aan maar toch stopt werkgever het loon omdat ik volgens hem een snel herstel in de weg sta. HIJ heeft gebeld met ''de gezonde zaak'' en daar zou ik die zelfde week nog terecht kunnen. Ik ben samen met een ME stichting wel aan het kijken naar snellere alternatieven maar mag de keuze zelf maken lijkt mij ook. en wil helemaal niet dat hij belt met mijn behandelaars. ( hij heeft ook gegevens geprobeerd op te vragen bij mijn huidige behandelaar) rechter zal zich pas buigen over dit soort zaken als er een deskundigenoordeel is. Die wachten we dus maar even af.