Kan één van de erfgenamen de verkoop van de ouderlijke woning afdwingen?

De woning staat ivm het huidige financiële klimaat niet te koop maar wordt verhuurd. Kan de erfgenaam de woning gedwongen verkopen? Beide ouders zijn overleden en de huurder heeft geen contract.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is de kern van de vraag?:
* Een erfgenaam wil verkopen maar er zijn meerdere erfgenamen
* of kan je een woning in verhuurde staat verkopen
* of Is verkoop van een woning reden tot verbreken van een huurovereenkomst
* of toch nog iets anders

Antwoorden (3)

Als de woning in de erfenis valt en er zijn meerdere erfgenamen dan zijn ze allemaal voor een gelijk deel eigenaar (als er niets anders bij testament is geregeld). Dan kan niet een man voor de anderen bepalen dat hij de woning wil verkopen, daar zullen de andere mee moeten instemmen. Of ze moeten ermee instemmen dat hij het huis koopt (en de anderen uitkoopt), dat kan natuurlijk ook.

Voor de huurder maakt het (in principe) niet uit: koop breekt geen huur. Dus de huurder blijft zitten met een nieuwe eigenaar als verhuurder na de verkoop. Ook als er geen schriftelijk contract is want een mondelinge huurovereenkomst is ook geldig, al wordt de bewijslast van e.e.a. moeilijker.
Computoon
10 jaar geleden
De huurder heeft huurdersrechten tenzij de huur op basis van de Leegstandswet is afgesloten. Ik adviseer je om te rade te gaan bij een notaris. Hij/zij kan je precies vertellen wat er in het testament is afgesproken. Daarin kunnen verschillende situaties beschreven staan. Bijvoorbeeld: als wij zijn overleden dan moet erfgename x beslissen at er met het huis gebeurd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hebben de erven samen besloten tot verhuur? Ander kan een van de erven via de rechter altijd zijn deel op eisen van de waarde van de erfenis. Als je het onderling niet eens kunt worden over de verdeling, kan iedere erfgenaam bij de rechter een verdeling afdwingen. Volgens de wet is niemand gehouden in een onverdeeldheid te blijven.
ronron1212