Wia uitkering en werken

Als je voor 80 tot 100% bent afgekeurd, mag je voor 15% werken , heb ik begrepen. Maar is dat percentage dan 15% van je uitkering of 15% van een fulltime baan(dus uren)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel je vraag anders op weldergroep.nl
Daar zitten mensen die verstand hebben van dit soort kwesties.
Tis maar n tip hoor, ik zie dat je nog geen antw hebt...

Antwoorden (4)

Geen van beide.
Je mag (en eigenlijk moet) je zoveel betaald werken als je redelijkerwijs kunt. Dat je voor 15% mag werken is een misverstand en eigenlijk onzin.
Als je naar vermogen werkt en je blijft qua verdienste ruimschoots onder de 20 % van je maatmanloon (d.i. 100%) dan heb je in principe geen probleem met het uitvoeringsinstituut.
Stel dat je eerst bruto € 2.000 verdiende en nu een uitkering van 70% is € 1.400. Dan mag je tot circa 20 % van € 2.000 bijverdienen.
Als je door fulltime werken € 350 bijverdient (wat eigenlijk arbeidstherapeutisch is) is er niets aan de hand.
Er zijn nog wel 2 aandachtspunten daarbij mar dat is een langer verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik krijg altijd een beetje de kriebels van dit soort vragen:

Stel je vind een leuke baan, voor 16 uur per week. Werk wat je aankunt, en werk wat je ligt. Ga je dat dan afzeggen omdat je niet meer dan 15% "mag" werken?

Het is juist hartstikke goed dat je als je het aankunt meer kunt werken. En omdat je nog in de no-risk van het UWV blijft voor 5 jaar, heeft jouw werkgever (mocht je een terugval krijgen) ook niet direct een financieel probleem.

Maar je mag dus gewoon je uitkering "aanvullen" door bv 15% te werken, verdien je meer dan je laatstverdiende loon, met uitkering dan wordt je uitkering gekort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet meteen een oordeel hebben. Ik ben 60 plus. Wil wel graag. Weet niet wat en al helemaal niet of ik dat allemaal wel (Aan) kan. Jouw reactie doet me bij voorbaat al afhaken , want zo zal iedereen dan wel reageren?'
Eigenlijk denk ik niet dat je (als je voor 100% bent afgekeurd) mag werken, je bent immers helemaal afgekeurd, dus ook voor 15%. Als je 80% bent afgekeurd mag je voor 20% werken.

Ervanuitgaande dat je voor die tijd een 40 urige werkweek had en dus 20 dagen in een maand werkte, dan mag je volgens mij 15% van die 20 dagen werken, dat is dus 5 dagen, en ik geloof ook dat die 15% werken een aanvulling mag zijn op je uitkering.

Toegevoegd na 59 minuten:
Correctie.....15% van 20 dagen = 3 dagen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Sneeuwvalk,

Als je gezondheid het toelaat mag je naast je WIA-uitkering zoveel werken als je zelf wilt.

Als je gaat werken naast je WIA-uitkering wordt je totale inkomen hoger.
Je uitkering gaat wel omlaag. Want een percentage van je loon wordt afgetrokken van je uitkering.

Met de rekenhulp kun je zelf berekenen hoe hoog je totale inkomen wordt. Zie http://bit.ly/lqMf7Q.

Actuele informatie over werken naast de WIA-uitkering vind je hier: http://bit.ly/ilYAIo.

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is duidelijke koek... +1