wij hebben een koophuis en we krijgen een extra inwonend iemand bij met een studiefinanciering heeft dat van invloed op onze belastingteruggaaf??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Verhuurde u een deel van uw woning, bijvoorbeeld een kamer? Dan krijgt u misschien de kamerverhuurvrijstelling. U krijgt deze vrijstelling als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

•De huur die u in 2010 ontving, was niet hoger dan € 4.262. Het gaat om de huur inclusief een eventuele vergoeding voor het gebruik van meubilair, energie en dergelijke.
•Het gedeelte dat u verhuurde, maakte deel uit van uw woning. Het vormde dus geen zelfstandige woning.
•U en de huurder waren tijdens de hele huurperiode ingeschreven bij de gemeente op het adres van uw woning.
•De verhuur was niet van korte duur, bijvoorbeeld verhuur aan vakantiegasten.
Voldoet u aan de voorwaarden?
Geef dan de volgende inkomsten en aftrekbare kosten eigen woning aan:

•Inkomsten: het eigenwoningforfait van de hele woning. De huurinkomsten hoeft u niet aan te geven.
•Aftrekbare kosten: de rente over de eigenwoningschuld van de hele woning.
Voldoet u niet aan de voorwaarden?
Als u niet aan de voorwaarden voldoet, valt het verhuurde deel van uw woning in box 3. U moet dan de waarde van het gedeelte dat u verhuurde en een even groot deel van de eigenwoningschuld aangeven in box 3. De rente voor het verhuurde deel mag u dan niet aftrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er van uitgaande dat de woning in box3 valt..

neen.

Het verhuren van een kamer in de eigen woning wordt niet belast. De huur hoef je niet als inkomsten op te geven.

Daartegenover staat dat kosten die je maakt om de verhuur mogelijk te maken/houden ook niet mogen worden afgetrokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eigen wonng zit in box 1 en niet in box 3. Daarmee is de rest van het antwoord helaas niet juist en niet terzake doende