Waar moet ik rekening mee houden, wat financiën betreft, wanneer ik (thuisblijfmoeder) op werkdagen een uurtje 'werk' doe voor een bedrijf?

Mijn man werkt fulltime en ikzelf ben fulltime thuisblijfmoeder (lees: geen inkomsten uit werk). Nu wil ik mij graag een uurtje per werkdag inzetten voor een bedrijf en deze wil mij een vergoeding/loon hiervoor geven (rond € 10,- per uur + kilometervergoeding).
Het gaat mij puur om de winst, want om het werk zelf zit ik niet verlegen. Ik verveel me toch nooit! ;-)
Waar moet ik allemaal rekening mee houden om er financiëel zo goed mogelijk uit te komen? Een vraag die hijbij opkomt is bijvoorbeeld: Op welke manier moet ik het geld laten uitbetalen? (Loondienst/nul-urencontract oid lijkt me geen optie, maar ik sta overal open voor. Leg het maar uit!) Vanuit het bedrijf dachten ze aan 'vergoeding', maar dit kan volgens mij geen vrijwilligersvergoeding zijn, omdat hierbij het uurtarief maximaal € 4,50 is.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Wanneer er nog vragen zijn om een relevant antwoord te kunnen geven: stel gerust!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De enige manier om echt belastingvrij te verdienen is door zwart te werken. Als je dat niet wilt of kunt, dan krijg je met de belastingdienst te maken. (Dit is overigens geen advies om zwart te werken. Het heeft hele grote nadelen, zoals bijvoorbeeld (sociale) verzekeringen en boetes. Informeer je goed voordat je de keuze maakt zwart te werken).

Jouw vraag is hoeveel je overhoudt van je werk. Dat hangt af van de belastingschijf waarin je man zit, en van je thuissituatie.

Het werkt als volgt. Omdat jij niet werkt, en jij samen met je man fiscale partners bent (door het huwelijk), maakt hij gebruik van (een deel van) je algemene heffingskorting.* De algemene heffingskorting is €1987 (in 2010 en 2011). Dit is een bedrag wat je van je te betalen belasting aftrekt. Omdat jij hem niet gebruikt kan jouw man hem gebruiken. Dit wordt ook wel de zogenaamde aanrechtsubsidie genoemd. Deze wordt met ingang van 2009 in 15 jaar afgebouwd met 6,66% (zes-twee-derde) per jaar. In 2011 mag je dus nog maar 80% van de algemene heffingskorting doorschuiven.

Er zijn twee uitzonderingen op die afbouwregel: jij bent voor 1 januari 1972 geboren of jij bent na 31 december 1972 geboren en jullie hebben langer dan zes maanden een kind dat op 1 januari 2011 jonger dan zes was (en dat bij jullie inwoont). Voldoe je aan een van deze twee voorwaarden dan kan je 100% van je heffingskorting doorschuiven.

Jij gaat nu geld verdienen en dat geld is inkomen. Daar ga je belasting over betalen. Als jouw inkomen onder de € 18.628 dan valt je salaris in de belastingschijf van 33,00 %. Als je werkt krijg je recht op arbeidskorting. Dit is een bedrag dat je net zoals de algemene heffingskorting van je te betalen belasting aftrekt. Tot een inkomen van € 9.041 is dit 1,737% van je inkomen. (als je meer gaat verdienen geldt een ander percentage, maar dat haal je niet met je uurtje per week). Dus je belastingtarief is 31,263 %.

Omdat je in 2011 20% van je algemene heffingskorting (= €397,40) zelf kan gebruiken (zonder er op achteruit te gaan), kan je maximaal €1271,15 'belastingvrij' bijverdienen. (1271,15 * 31,263% = 327,40). Reiskostenvergoeding is tot 0,19 cent per km belastingvrij.

Als je zorg- of huurtoeslag krijgt dan worden deze lager.

Als je meer gaat verdienen, of je voldoet aan de doorschuifeis, dan valt het extra inkomen in de schijf waarin je man zit.

* De eis om deze regel toe te passen is dat je minstens 6 maanden fiscale partners geweest moet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleine aanvulling vanwege te weinig ruimte. 1. Terugloop van de toeslag. De zorgtoeslag wordt met 5% van je inkomensstijging minder (per jaar) als jullie gezamenlijke verzamelinkomen tussen € 19528 en € 50000 ligt. (verzamelinkomen is inkomen uit box 1, 2 en 3). Ligt dit onder de grens dat is dan is er geen verschil, valt het erboven dan vervalt te toeslag. De huurtoeslag is iets ingewikkelder (dat is een kwadratische formule), maar houd daar de bovengrens van het toetsingsinkomen van €29 350, als je hier overheen gaat scheelt het wel een hoop. 2. Als je 100% van je algemene heffingskorting door kan schuiven dan valt je inkomen in het tarief van je man. Waarom? Omdat hij de hoeveelheid die jij gebruikt direct door jouw man bijbetaald moet worden. 3. Als je 80% van je heffingskorting doorschuift dan is je belastingdruk lager. Je hoeft namelijk de eerste € 327,40 niet te betalen, en alles wat je daarboven verdient valt in het tarief van je man (dezelfde reden als hierboven). Gemiddeld kom je dan op een lager tarief uit. 4. Wat qua contract? Dat hangt deels af van de wens van je werkgever. Als het uurtje per week onregelmatig (of niet zeker is), dan wil je werkgever je waarschijnlijk het liefst op oproepbasis hebben (ook weleens een 0-urencontract genoemd). Als het een vast uurtje is, dan zal je werkgever waarschijnlijk meer vastigheid willen en je dus een contract met een bepaald aantal uren willen geven. (Ik weet overigens niet of het voor een uur kan, wellicht staat er in de wet een minimum aaneengesloten duur van een arbeid, maar goed, daar hoef je geen problemen over te maken). Je kan ook een mondelinge arbeidsovereenkomst hebben, maar dat kan je minder sterk staan als jullie onenigheid hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog één toevoeging (hadden we maar een eenvoudig belastingsyssteem). Als je je inkomen precies wil afpassen op de heffingskorting die je zelf kan gebruiken, houd dan rekening met het vakantiegeld. Iedereen heeft recht op 8% vakantiegeld op het brutoloon. Deze is belast volgens het schijvensysteem (dus zeer waarschijnlijk weer 33%), maar je krijgt hier geen arbeidskorting voor. Dus het percentage van 32,236 % geldt niet hierover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo DeeDee. Ik denk dat je niet helemaal de juiste conclusies trekt. Je moet het als volgt zien. De algemene heffingskorting is in het leven geroepen om mensen met een laag inkomen vrij te stellen van het betalen van belasting. Want iemand met een inkomen van 30.000 kan het natuurlijk veel beter missen dan iemand met een inkomen van 10.000. De heffingskorting werkt zo dat jij tot iets meer 6000 euro kan verdienen zonder dat je een cent belasting betaalt. Pas over het meerdere ga je betalen (dat is weliswaar zo'n 30%, maar omdat het eerste deel vrij is, is het over het hele bedrag minder dan 30%). Even een begrip introduceren: marginale belastingdruk. Dit is het belastingtarief dat iemand gaat betalen over het geld dat hij of zij meer gaat verdienen. In het bovenstaande voorbeeld geldt dat over de eerste 6000 euro dit tarief 0% is. Maar stel die persoon gaat 8000 euro verdienen dan is het marginale belastingtarief ongeveer 8,25%. (dat is het belastingvrije deel en de 33% over alles boven 6000 gemiddeld). Nu kan jij 100% algemene heffingskorting doorschuiven naar je man. Dat levert jouw man een belastingvoordeel van €1987 op zonder dat hij er iets voor hoeft te doen. Maar dat betekent dat jij hem niet meer kan gebruiken. Wat gebeurt er nou als jij gaat verdienen? Dan ga jij dus een stuk van je algemene heffingskorting gebruiken. Stel je gaat €3000 op jaarbasis verdienen. Daar betaal je (in combinatie met de arbeidskorting) 3000 * 0,31236 = 937,08 over verschuldigd. Deze wordt weggestreept met de heffingskorting, maar jouw man kan deze heffingskorting niet meer gebruiken. Dus je betaalt deze belasting wel degelijk (maar dan over het inkomen van je man). Dan nog wat: omdat je zorgtoeslag ontvangt wordt ook 5% van je inkomen in mindering gebracht van je jaarontvangst. Dus je krijgt jaarlijks 150 euro zorgtoeslag minder. Dus in feite is jouw marginale belastingdruk 31,236% + 5% = 36,236%. De overige 64% steek je dus in je zak: het levert dus ook weer niets op. bij een bruto-uurloon van €10 is dat dus 6,40 per uur: dit is aanzienlijk meer dan een vrijwilligersvergoeding. Om het ingewikkelder te maken. Vanaf een inkomen (exclusief vakantietoeslag) van €4706 krijg jij recht op een inkomensafhankelijke combinatiekorting omdat jij een kind jonger dan 12 hebt. Maar dat is een andere vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Dat levert jouw man een belastingvoordeel van €1987 op zonder dat hij er iets voor hoeft te doen." Dat klopt m.i. niet. De partner krijgt die heffingskorting, dus hij moet een fiscale partner hebben. Dat is niet niks!
De partner krijgt dit onder de voorwaarde dat de verdienende partner dit bedrag tenminste aan belasting moet betalen.

Andere antwoorden (2)

Bij een 0 uren contract zonder verplichting kun je dus als je wordt opgeroepen en je kunt niet, gewoon afzeggen. Meestal moet je dan ook als je maar 1 uur werkt wel voor 3 uur worden uitbetaald. Voor jou is dit dus de beste vorm, geen verplichting maar wel een kans om wat te verdienen.
Blijkbaar verdient je man genoeg om van rond te komen, dus het probleem dat jouw inkomsten wellicht drukken op jullie teruggaaf mag geen probleem zijn, je houdt er natuurljk altijd wat aan over, anders zou ons belastingsysteem wel erg falen. Een bruto uurloon van 10 euro voor ongeschoold werk is zo slecht niet, voor een starter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoord in grote lijnen.
Omdat je tot dusver geen fiscaal inkomen hebt, kun je de algemene heffingskorting (AHK) waar ieder recht op heeft van de belastingdienst d.m.v. een voorlopige teruggaaf of in het volgend jaar bij de aangifte incasseren. Die krijg je volledig of grotendeels, afhankelijk van je leeftijd en situatie.
Wat vervelend zou zijn is als je die AHK grotendeels zou blijven krijgen en dat deze AHK ook nog (deels) op de belastingheffing over je salaris in mindering wordt gebracht. Dat zou tot terugbetaling leiden en daar houden de meeste mensen niet van.
Dus meld de fiscus liefst voorafgaand aan het kalenderjaar wat je brutofiscale loon (incl. autovergoeding) zal zijn. Dan wordt de teruggave AHK verminderd o.g.v. je verdiensten.

Doordat je de AHK al grotendeels ontvangt, moet je over het salaris 34 % aan belasting inleveren inclusief ruim 2 % belasting over de bijtelling vergoeding premie zorgverzekering van de werkgever.
Denk gezien de korte werktijd per dag aan betaling van je reistijd.
Als je reist per eigen auto voor het woon-werkverkeer dan is vergoeding daarvan geheel belastbaar inkomen. € 0,19/km is alleen belastingvrij bij zakelijk gebruik, niet bij woon-werkverkeer. Dus bepaal wat je per km. aan vergoeding wilt overhouden. De hoogte van die belastbare vergoeding is zelf te bepalen en dus onderhandelbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaat er wel op vooruit want van iedere euro bruto houd je circa 66 cent over.
Je inkomen wordt zeker niet bij het inkomen van je man geteld. Dat is uit de oude doos, dus al lang voorbij. Je wordt zelfstandig belast.
19 cent is zeker geen standaard of norm, maar is de fiscale norm voor onbelaste vergoeding. Bezorgen van goederen en stadsverkeer heeft een hogere kilometerprijs dan kilometers op de buitenweg. 40 cent vergoeding is niet te veel, alleen is daarvan 21 cent belast, dus gaat er dan 7 cent naar de belastingdienst.