Waar moet ik belasting betalen?

Ik werk op een boot alleen wil nu in Portugal een huis huren en me daar inschrijven om daar te wonen. Daarnaast heb ik in Nederland een vrouw met kind. Die een eigen koophuis heeft en eigen inkomen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

In welk land je belasting moet betalen hangt van de feiten af. Dit bepaalt het Belastingverdrag Nederland/Portugal. Waar je een duurzame woning hebt, een gezin, werk etc. is bepalend (art. 4Verdrag uit 1999). Anders omschreven: je bent belastingplichtig in die staat waar je naast een duurzaam huis en economische en persoonlijke banden het grootst zijn. Zoals je de feiten nu voorstelt (eigen huis en gezin in Nederland) ben je in Nederland belastingplichtig.