Dat hangt van de grond af.
Een perceel kan al dan niet bouwrijp zijn. Dit is belangrijk voor de belastingen. Over bouwrijpe grond betaalt de koper 19% BTW en over grond die nog niet bouwrijp is 6% overdrachtsbelasting.
Maar een de verkoopakte kan worden opgenomen wie dat betaalt, de koper of de verkoper.

http://www.pesman.nl/nl/nieuws/nieuws_en_publicaties/bouwterrein-en-btw

Landbouwgrond is weer anders: Ons Nederlandse belastingsysteem bevordert de voortzetting van familiebedrijven zoals landbouwbedrijven. Ons belastingsysteem belast de waardeverandering van agrarische grond voor de boer of tuinder niet, zolang u het blijft gebruiken als landbouwgrond. Deze uitzondering heet de landbouwvrijstelling.
http://www.landregels.nl/themas/fiscus-en-overig/afrekenen-verkoop-grond/

Hoeveel belasting je moet betalen over het kapitaal dat je door die verkoop
hebt verworven, is weer afhankelijk van dat kapitaal, vermogen en in welk jaar je dat vermogen hebt.
Per 1 januari 2001 is de Wet op de Vermogensbelasting 1964 ingetrokken en vervangen door de vermogensrendementsheffing in box 3 van de Wet inkomstenbelasting 2001. De wet veronderstelt een forfaitair rendement van 4% hierover, en belast dit tegen 30%. Uiteindelijk wordt dus 1,2% (30% van 4%) geheven over het vermogen per 1 januari van het betreffende belastingjaar.