Wie weet hoe karton wordt bedrukt / geverft ?

Kan iemand mij uitleggen hoe karton wordt bedrukt of geverft oid ?
Neem als voorbeeld een verpakking van Knorr Wereldgerechten, haha.
Hoe maken ze dit ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Daar zijn verschillende systemen voor.
Zeefdruk is daar een van maar ook inkjets worden daarvoor gebruikt.

Met zeefdruk zal men vaste boodschappen aanbrengen zoals logo's, Firma naam, inhoud, hoeveelheid, dus vast gegevens die telkens moeten voorkomen.
Met inktjet zal met eerder variabele data aanbrengen zoals houdbaarheid, bestemmeling, ed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verpakkingen worden gemaakt met zeefdruk of offset druk. Eigenlijk vergelijkbaar met gewoon drukwerk maar dan op karton. Het karton is aan de kant die bedrukt moet worden gecoat (gladder en wit) zodat de inkt niet in het karton zuigt en de basis wit is (zodat de kartonkleur niet door de inkt heen komt)