Belasting terugbetalen met een bijstand, een partime baan met loonheffing en nog een maandelijks 16 urig baantje zonder loonheffing.klopt dit?

Je loon wordt toch aangevuld tot het minimum te ontvangen bijstand?
Mijn 2e baantje is 4uurtjes per week en wordt door een online 'hulp in huis' uitbetaald, maar geen inkomstenbelasting wordt er ingehouden.
Nu moet ik die over het hele jaar terugbetalen, daar de bijstand het gehele inkomen aftrekt, klopt dit?
Of kan ik dit later nog ergens terugvorderen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
MarBet
7 jaar geleden
Het klopt wel dat je de belasting moet betalen, maar het is natuurlijk belachelijk: je werkt, verdient er in feite niets aan en moet wel betalen. Zo kost het jou dus geld om te werken. Dat kan niet de bedoeling zijn. Het lijkt mij (maar ik weet het niet zeker) dat je dit aan de gemeente mag terugvragen.

Antwoorden (1)

Het is niet de meest duidelijke vraag, maar als ik het goed begrijp dan ontvang je bijstand maar wordt daar eerst het door jou verdiende loon nog vanaf gehaald.

Jouw probleem is dat op een maandelijks 16 urig baantje geen loonheffing is ingehouden en dat de bijstand dus het bruto-bedrag als inkomen ziet, terwijl er eigenlijk nog een deel van afgedragen moet worden.

Bijstand wordt berekend over het netto inkomen. Je mag de loonheffing die je betaald dus inderdaad nog eerst van je inkomen aftrekken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op de bijstandsuitkering wordt de heffingskorting toegepast.Daarnaast heb je twee banen(baantjes).
Op een ervan is ook de loonheffingskorting toegepast(fout, want dat mag maat 1 x, zie de bijstand) het tweede baantje kent geen loonheffingskorting(correct . Kennelijk heb je dus ten onrechte de heffingskorting aangevraagd bij een van de twee baantjes en daarvoor moet je nu dus terugbetalen. Een zaak van eigen verantwoordelijkheid.