In welke belastingschijf kom je wanneer je vorig jaar bent getrouwd?

Ik ben vorig jaar getrouwd met mijn geliefde die al heel lang AOW krijgt.
Zelf werk ik nog, moet wel, in parttime job 66%.
Zat altijd in schijf 1, nu heb ik me laten vertellen dat ik in een andere schijf kom i.v.m. mijn huwelijk?

Als ik wat terug kan halen is dat natuurlijk altijd van harte welkom.

P.S. Mijn man krijgt nu heel veel minder AOW i.v.m. huwelijkse staat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Het advies wat u heeft gekregen is niet correct. Als u altijd al in de eerste schijf viel, dan zal dat waarschijnlijk ook nu nog het geval zijn. Het huwelijk wat u bent aangegaan verandert hier in ieder geval niets aan.
Inkomens uit arbeid (ook AOW), ook van partners, worden gewoon individueel bepaald en daar wordt op individuele basis het schijventarief op toegepast.

Bovendien is het belangrijk om te realiseren dat niet het gehele bedrag dan tegen een hoger tarief wordt belast, maar slechts het deel van uw inkomen wat boven de grens van de eerste schijf komt (19.645).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door het huwelijk verandert er in uw situatie helemaal niets. Er was geen recht op toeslagen. Dit recht is er ook niet door uw huwelijk. U bent weliswaar fiscaal partners van elkaar geworden, maar ook dit gegeven heeft geen invloed op uw inkomen in schijf 1.
Aftrekposten zoals hypotheekrenteaftrek zullen op uw inkomen plaatsvinden.

Voor uw echtgenoot is er door samenwoning circa € 4000 minder AOW. Hij ontving immers een AOW voor alleenstaanden. Er is vanwege uw inkomen ook geen partnertoeslag voor hem.
fisbel