kan loonheffing, ingehouden in januari 2017, over loon verdiend in 2016, dit jaar worden teruggevraagd?

vanaf september 2016 ben ik werkzaam geweest als zorgverlener bij iemand thuis, ik zou worden betaald vanuit een persoonsgebonden budget en dit zou gedaan worden door SVB.

echter miste er steeds gegevens en heb ik heel 2016 geen loon gehad, mijn loon kwam pas in januari 2017. toen heb ik de maanden september, oktober, november, december en januari in een keer uitbetaald gekregen.

het salaris wat ik in 2016 had verdiend staat op mijn salaris strook uit januari 2017 vermeld als salaris vorig jaar. hier is ook een flink bedrag loonheffing van af gegaan.

mijn volgende vraag is of ik dit bij de aankomende aangifte kan terug vragen of dat dit pas in 2018 kan, wanneer ik aangifte doe over het jaar 2017?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
ronron1212
7 jaar geleden
Hoezo terug vragen je moet toch gewoon belasting betalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je uit gaat van minimummaandloon, dan valt het als je het per maand laat uit betalen onder de belastingvrijstelling. Maar als 5 maand in een keer dan komt het boven het belastingvrijstellingsvoet en dan moet er loonvoorheffing in gehouden worden.
fisbel
7 jaar geleden
U kunt op de jaaropgave 2016 zien of het loon 2016 hierop is vermeld. Zo niet: dan zal het inkomen zijn vermeld op de jaaropgave 2017 die begin volgend jaar wordt verstrekt.

Antwoorden (3)

Nee, in principe niet. Het gaat er voor de belastingdienst niet om wanneer je het hebt verdiend, maar wanneer je het hebt ontvangen (inkomsten).
Maar heel soms kan je hierop een uitzondering krijgen. Je moet dan een speciaal verzoek indienen.
Maar de vraag maar is of het wel gunstig is deze inkomsten naar 2016 te verschuiven.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dank voor uw antwoord. in welke gevallen zal dit dan niet gunstig zijn?
De vraag is kan ik de loonheffing over loon uit een periode van 2016 maar waarvan de inhouding loonheffing en de uitbetaling plaatsvond in 2017 met de aangifte van 2016 worden teruggevraagd. Het antwoord is nee. Voor de Belastingdienst geldt als tijdstip van het genieten van inkomsten, het tijdstip (in dit geval) waarop de loonheffing is ingehouden -en- het loon is uitbetaald. Dat blijkt januari 2017 te zijn. Bij het doen van aangifte 2017 staat dat loon in de jaaropgave 2017 verwerkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is geen standaard verhaal. Dus aanvraag voorlopige van teruggave is mogelijk.
Ook is het mogelijk om de toestemming te vragen om de loon uit betaald in 2017 voor de werkzaamheden in 2016 aan te geven voor het jaar 2016.
Als het verhaal zou lees, dan zou het zeker wel uit maken of het aangegeven wordt over 2016. Maar alleen als het veel verschil uit gaat maken en overduidelijk is dat de loonheffing ingehouden in januari gesplitst is naar loon verdiend in 2016 en verdiend in 2017.