Mijn vriend en ik gaan trouwen. We krijgen allebei Loonheffingskorting, moeten wij dit wijzigen?

De vraag spreekt voor zich natuurlijk.

En zijn er nog andere dingen waar we rekening mee moeten houden? Wij trouwen in gemeenschap van goederen.

11 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
moeten niet. Maar achteraf wordt het toch wel verrekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wist niet HeerVoldemort een relatie had... met wie ga je trouwen? Gefeliciteerd!
fisbel
11 jaar geleden
elicrates: de heffingskortingen zijn persoonlijk en worden niet verrekend. 1 uitzondering: De algemene heffingskorting van een niet of weinig verdienende partner kan overgedragen worden aan een verdienende partner waardoor (gedeeltelijke) verzilvering van deze korting toch mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GFLCTRD

Het beste antwoord

De vraag spreekt voor zich maar het antwoord waar u rekening mee zou moeten houden niet. Want zonder verdere informatie is geen antwoord te geven.

Van belang kan zijn:
* hoe is de inkomenssituatie op dit ogenblik - inkomens
beide partners / inkomen uit werk of uitkering
* Bent u alleenstaand of woont u samen
* is er een koopwoning of zelfs 2 eigen woningen
* is er recht op toeslagen
* zijn er kinderen. Zo ja, van wie
* ivm eventuele alleenstaande ouderkorting en
inkomensafhankelijk combinatiekorting: wanneer wilt u
precies trouwen.
* leeftijd: 65- of 65+
* Box 3: zijn er bezittingen (spaargeld)

Vragen te over dus. Wel van belang om de situatie goed in kaart te krijgen. Goed geinformeerd zijn kan tot duizenden belastinggeld schelen.
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je getrouwd bent ben je verplicht samen te wonen
fisbel
11 jaar geleden
Moreel verplicht misschien, maar wettelijke verplichting tot samenwonen gehuwden is uit het wetboek verdwenen.

Andere antwoorden (1)

Je hebt allebei recht op de algemene heffingskorting (op jaarbasis circa 2.000 euro). Als de heffingskorting volledig verrekend wordt door de werkgever is er niets aan de hand.
Als het goed is houdt de werkgever rekening met de juiste bedragen.