Zo maar schenken gaat niet er is een maximaal bedrag wat je mag schenken aan kinderen. Schenken valt onder het schenkingsrecht en daarover wordt belasting betaald.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag zoveel schenken als je wil aan je kinderen, maar boven een bepaald bedrag moeten de kinderen daarover belasting betalen.
De belastingvrije voet is nu €5000,00
Kinderen eenmalig (indien tussen 18-35) 24.000 euro.
Kind eenmalig (indien tussen 18-35) 50.000 euro indien schenking wordt gebruikt voor studie (notariële akte maken) of eigen woning (opnemen in leveringsakte.
Cijfers 2010.
Je mag je kinderen een geldbedrag per jaar belastingvrij schenken
De belastingvrije voet is nu €5000 per jaar.
Kinderen mag je eenmalig (indien tussen 18-35) €24.000 schenken,
Een kind mag je eenmalig € 50.000 indien de schenking wordt gebruikt voor studie (notariële akte maken) of eigen woning (opnemen in leveringsakte. Ook dit kind dient tussen 18-35 jaar te zijn.
Cijfers 2010.

Je mag dus een kind tussen de 18 en 35 jaar eenmalig €50.000 schenken. Bijvoorbeeld voor een huis.
Als je een huis van €200.000 wilt geven, is €50.000 daarvan belastingvrij, over de overige €150.000 moet het kind schenkbelasting betalen.
Zie verder:
http://www.spaarbaak.nl/vraagbaak.php?zw=kan+ik+mijn+kinderen+een+huis+schenken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grenzen gelden per kalenderjaar, dus ieder jaar mag je belastingvrij ruim € 5.000 schenken.
Voor bedragen daarboven moet de verkrijger een aparte aangifte doen en over het bedrag boven de vrijstelling erfbelasting betalen.
Haal bij een notaris de gratis brochure over schenk- en erfbelasting (vroeger schenking- en succesierecht geheten). Eenmalig mag je een hoger bedrag rechtenvrij schenken.
Voor de levering van het huis moet een akte worden opgesteld.
Een bewoond huis is minder waard dan een leegstaand huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan aan wie. Bovenstaande antwoorden geven al een deel van het plaatje. Ik neem even aan dat het voor kinderen is.

Het volgende is hypothetisch, maar je moet het een en ander toch bij een notaris vast gaan leggen dus die kan je gelijk informeren.

Je verkoopt je huis feitelijk aan je kind en jij treedt op als hypotheekverstrekker. Hiervoor moet je een zakelijke rente rekenen. Let wel: deze rente is voor hen aftrekbaar van de inkomstenbelasting, maar ze moeten hem wel betalen. Je scheldt hem eenmalig €50.000 kwijt op de hypotheekwaarde (dat is de eenmalig vrijgestelde gift), daarbij trek je ieder jaar een kwijtschelding van de maximaal toegestane 5030 euro van de hypotheekwaarde af.

De andere optie is dat je de schenkingsbelasting, boven de eenmalig vrijgestelde gift gewoon betaalt. Je kan ervoor kiezen dat jij als gever de belasting betaalt en dus je kind vrijhoudt.

Mocht het iemand anders zijn, dan is er nog een belastingvrije mogelijkheid onder de juiste omstandigheden: als jullie allebei ongetrouwd zijn kunnen jullie altijd trouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ouderlijke woning schenken aan uw kinderen is een van de mogelijkheden. Dit hoeft niet te betekenen dat u ook de woning dient te verlaten. Welnee, u zou na overdracht aan uw kinderen, de woning van hen kunnen huren. De woning dient dan te worden getaxeerd om zodoende de schenkingsrechten te kunnen vaststellen. Behalve schenkingsrechten worden de kinderen aangeslagen voor zes procent overdrachtsbelasting. Deze overdrachtsbelasting wordt berekend over de economische waarde van de woning op het moment van overdracht. Bij de waardebepaling voor de heffing van overdrachtsbelasting moet rekening worden gehouden met het recht van gebruik en bewoning, een recht van vruchtgebruik of een huurrecht door u als ouder. Schenkingsrecht daarentegen wordt berekend over de waarde van de verkrijging. Mooi meegenomen is dat er in de wet een regel is opgenomen die dubbele belastingheffing voorkomt. Indien u de woning schenkt, geldt een vrijstelling voor de overdrachtsbelasting. Betekent dit dat u door schenking de overdrachtsbelasting zou kunnen omzeilen? Niet helemaal, het is namelijk zo dat het verschuldigde schenkingsrecht nooit minder is dan de overdrachtsbelasting zou bedragen. Al met al betekent dit dat uw kinderen altijd zes procent van de waarde van de woning aan belasting verschuldigd zijn.

Uw kinderen als huurbaas
Als u als ouders na de overdracht aan uw kinderen in de woning wilt blijven wonen, dan kan dit. Tussen u en uw kinderen zou een huurcontract kunnen worden opgesteld. De door u verschuldigde huur dient zakelijk te zijn (overeen te komen met wat een willekeurige derde zou betalen, mag dus niet te hoog of te laag worden vastgesteld). De huur valt bij de kinderen in box 3. Concreet betekent dit dat de waarde van het huis onder aftrek van de schulden wordt belast met 1,2 procent belasting per jaar. Eventueel betaalde hypotheekrente of onderhoudkosten zijn niet aftrekbaar. Afhankelijk van uw persoonlijke en financiële situatie kan bovenstaande constructie voor u een goed advies zijn.