betaal je ook belasting over je depositorekening?

Toegevoegd na 5 minuten:
ik heb op mijn spaarrekening nu meer dan de vrijstelling van 21.139
Als je een gedeelte bijv. 10.000 op een deposito zet, betaal je dan over de resterende 21.139 geen belasting?

Toegevoegd na 18 uur:
typing error mz --> Als je een gedeelte bijv. 10.000 op een deposito zet, betaal je dan over de resterende 11.139 geen belasting?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.8K

Het beste antwoord

Voor de belastingdienst maakt het niet uit of je je geld op een gewone spaarrekening of op een depositorekening hebt staan. Je betaalt formeel dan ook geen vermogensbelasting, maar je betaalt een heffing over je (fictieve) rendement. En dat rendement heb je ook bij een spaardeposito, zelfs nog meer dan bij een gewone spaarrekening. Niet dat het werkelijke rendement ertoe doet, want de belastingdienst rekent met een fictief rendement, waar je dus belasting over betaalt. Niet over je daadwerkelijke vermogen dus. Voor een depositorekening geldt dezelfde vrijstelling als voor willekeurig welke vorm van spaargeld dan ook, namelijk die 21000-nogwat voor een alleenstaande.

De enige uitzondering is geloof ik wanneer het gaat over spaargeld van kinderen, waar jij noch je huisgenoten bij kunnen. Maar gewoon spaargeld van kinderen telt ook mee (de vrijstelling van 2900 euro per kind geldt sinds dit jaar niet meer). En voor je eigen spaargeld maakt het dus niet uit of je het op een gewone spaarrekening zet, op een depositorekening, op een rekening van iemand anders of dat je het contant in huis haalt: zolang het geld van jou is, dien je het op te geven en daar de vermogensrendementsheffing over te betalen. En alles wat boven de vrijstelling valt, telt als vermogen in box 3.

Toegevoegd na 5 dagen:
Misschien nog wél zinnig om te weten: volgens het lente-akkoord zou de hogere vrijstelling van 56.420 euro (ipv die 21.139) voor groene beleggingen gehandhaafd blijven in 2013. Ook een aantal groene spaardeposito's voldoet aan de eisen die de overheid stelt om hiervoor in aanmerking te komen. Als je een deel van je spaargeld dus belegt in (door de overheid goedgekeurde!) groenfondsen of je geld vastzet op zo'n groene depositorekening, dan geldt er een hogere vrijstelling in box 3. Let wel: niet elke groene spaarrekening komt hiervoor in aanmerking, het moet dan gaan om rekeningen waarbij de bank belegt in door de overheid goedgekeurde fondsen. Het is alleen onzeker of deze regeling nog lang zal bestaan, het oorspronkelijke voorstel van het demissionaire kabinet was volgens mij om alle vrijstellingen af te schaffen, maar het lente-akkoord zondert het groen beleggen uit.

Kijk eens op: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingtarieven/inkomstenbelasting/box-3

of:

http://www.asnbank.nl/index.asp?nid=11372
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Spaargeld van kinderen waar 'je niet bij kan komen' bijvoorbeeld vastgezet voor bijvoorbeeld 5 of 10 jaar telt als vermogen Box 3 voor de ouders mee. Uitsluitend gespaard en geoormerkt geld in een uitvaartverzekering is vrijgesteld. Spaargeld op naam van het kind telt voor de ouders als ‘vermogen’ mee zolang het kind minderjarig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh wacht, geldt dat alleen voor de huurtoeslag als bijzonder vermogen? Dit bedoel ik: "Maar een bepaald deel van uw vermogen hoeft u niet mee te tellen voor de huurtoeslag. Dit heet bijzonder vermogen. Het gaat om: vermogen van een pleegkind
vermogen van een minderjarig kind waar u, uw partner, uw medebewoners en uw kind niet aan kunnen komen
...etc." Bron: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/huurtoeslag/kan_ik_huurtoeslag_krijgen/bijzondere_situaties/bijzonder_vermogen
fisbel
11 jaar geleden
Als het vermogen van het kind gerekend wordt tot 'bijzonder vermogen' geldt dat voor de huurtoeslag maar óók voor de inkomstenbelasting'. Dit bijzonder vermogen hoeft niet in Box 3 opgenomen te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, dus de andere daar genoemde uitzonderingen gelden ook als uitzondering voor de VRH? Maar dit was dus wat ik bedoelde met dat er een uitzondering mogelijk is met geld dat 'vast staat', maar dat gaat dus niet om eigen geld. En zoals ik het begrijp, is voor het in aanmerking komen van die uitzondering wel méér nodig dan dat het spaargeld van het kind op een deposito-rekening staat trouwens. Maar dat probeer ik ook al te omschrijven in mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lies, dank voor je uitgebreide uitleg!
Wat ik heel plezierig vind, ik heb een spaarrekening bij ASN
:-)

Andere antwoorden (1)

Een deposito valt gewoon onder vermogen, net zoals een gewone spaarrekening of geld in je spaarvarken. Het valt dus in Box III en wordt belast boven het vrijgestelde bedrag. Helaas berekent men een fictief bedrag van 4% opbrengst waarvan je een derde moet betalen aan de fiscus.