Betaal je procentueel meer belasting als je een uitkering ontvangt?

Bijvoorbeeld WAJONG.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, de heffing van de inkomstenbelasting (in de verschillende schijven) gaat op basis van inkomen. Waar dat inkomen van afkomstig is, is niet relevant. Alleen voor AOW-gerechtigden is een aparte regeling.

Het is wel zo dat als je niet werkt, je geen recht hebt op de arbeidskorting. Dit is een heffingskorting die alleen geldt voor mensen die werken. Hoe dat precies uitkomt, is afhankelijk van je inkomen uit werk. Dat is echter niet omdat je een uitkering ontvangt, maar omdat je niet werkt. Die twee dingen gaan weliswaar vaak samen, maar dat is iets anders.

Daar tegenover staat dat specifiek voor de Wajong de jonggehandicaptenkorting geldt en dat veel mensen met een chronische ziekte of handicap ook meer specifieke zorgkosten hebben dan gemiddeld, waarvan er enkele weer op te voeren zijn als aftrekpost. Kijk bijvoorbeeld op www.meerkosten.nl als je daar meer over wilt weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus.