Samenwonen met weduwe. Waarop te letten mbt uitkeringen?

Ik en mijn vriendin willen gaan samenwonen. Zij is weduwe met 2 minderjarige kinderen.

Nu blijkt het dat je dan voor dat hele jaar direct fiscaal partners bent. Ga je in oktober samenwonen dan betaal je voor alle maanden daarvoor het kindergebonden budget terug? En de weduwe-uitkering?

Wie kan mij hierbij wat helpen met waarop te letten, tips, trucs ed?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

De ANW stopt als u gaat samenwonen.
Maar u vergist zich wat betreft de toeslagen. U bent fiscaal partners en toeslagpartners met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2016 als u op die datum al stond ingeschreven op het adres van uw vriendin.

Als dat niet het geval is wordt u toeslagpartners m.i.v. de maand erna. Voorbeeld: u schrijft zich morgen 29 november 2016 in op het adres van uw vriendin. Zij is dan niet meer alleenstaand en verliest haar kindgebonden budget als alleenstaande. En mogelijk ook andere toeslagen zoals huur- en zorgtoeslag.

Per 1 december telt voor de toeslagen uw gezamenlijk JAARinkomen (toetsingsinkomen) Stel dat uw belastbaar inkomen in 2016 € 30.000 is en uw vriendin heeft een JAARinkomen van € 15.000 Er is in deze situatie geen recht meer op toeslagen.

Per 1 januari 2017 kan het weer anders liggen. Stel uw inkomen wederom op € 30.000 en uw vriendin € 0. Er is dan een nieuw recht op toeslagen: huur- zorgtoeslag én kindgebonden budget.
U kunt dat allemaal nagaan door het maken van een proefberekening.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als u gaat samenwonen per 29 november 2016 behoudt uw vriendin de toeslagen die ze in de eerste 11 maanden kreeg. In het voorbeeld zoals hierboven beschreven verliest zij de toeslagen m.i.v. 1 december 2016
fisbel