Als je verzekerd bent, bijvoorbeeld autoschade verzekering, dan bestaat de kans dat je je risicovoller gaat gedragen.
Je hebt dan toch zoiets van, ik ben betaal verzekering dus het maakt toch niet uit als ik schade rij.

Bij averechtse selectie is spraken als 1 van beide partijen meer informatie voordeel heeft t.o.v. de ander.

Voorbeeld: Een tweedehands autoverkoper heeft meer informatie over de auto of die deugd of niet, dan degene die de auto wilt kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
averechtse selectie betekend dat er assymetrische iformatie is voordat er een soort contract tot stand komt (ex-ante) en moreel wangedrag is na het contract (post-ante).

dus averechtse selectie is bijvoorbeeld als je een auto koopt, dat de verkoper altijd meer informatie heeft. of bij een een levensverzekering, dat de gene die de verzekering neemt altijd meer informatie heeft over zijn eigen levenstoestand dan de verzekeringsmaatschappij.
en moreel wangedrag kan zijn dat jij bijvoorbeeld thuiswerk doet, dus dat de werkgever jou niet in de gaten kan houden, dus dan heb jij meer informatie.