Is het financieel gezien tegenwoordig (anno 2013) rendabel om zonnepanelen te nemen. Zijn er bijvoorbeeld subsidies hiervoor?

Het gaat om een stichting zo groot als een basisschool met plat dak.

11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Zelf weet ik het antwoord niet hierop, maar onlangs had Kassa Groen een item over zonnepanelen en werd er uitgerekend hoe rendabel het was (aanschafkosten - aantal jaren dat je het had terugverdiend). Er is een enorm verschil in prijs bij verschillende aanbieders. Zie ook: http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/zelfopgewekte-stroom-goedkoper-dan-stroom-uit-stopcontact/speel/1/
Over subsidies weet ik niets. Misschien kunt u navraag doen bij uw gemeente of Rijksoverheidsdienst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het is goedkoper, maar het duurt wel een tijd voor je de aanschafskosten eruit hebt.

Subsidie is er in ieder geval ook nog in 2013:
" Stand van zaken op 16 januari 2013
Vanaf de start van de regeling op 2 juli 2012 zijn er tot en met 15 januari 2013 44.276 aanvragen binnengekomen. Het totale budget dat het ministerie van Economische Zaken voor 2012 en 2013 samen beschikbaar heeft gesteld is € 50.882.000,-. In totaal is er voor € 24.738.752 subsidie aangevraagd. Dit betekent dat er nog € 26.143.248 subsidiebudget beschikbaar is.
...
Voor een zon-PV installatie met een een minimaal vermogen van 0,601 kWp (kilowattpiek) tot en met 3,5 kWp is het subsidiebedrag 15% van de daadwerkelijk gemaakte aanschafkosten. Het subsidiebedrag voor een zonne-installatie met een vermogen groter dan 3,5 kWp (kilowattpiek) is als volgt berekend: de uitkomst van 15% van de daadwerkelijk gemaakte kosten wordt vermenigvuldigd met 3,5 en gedeeld door het vermogen in kilowattpiek. Het subsidiebedrag is in alle gevallen maximaal 650 euro subsidie.

Onder de daadwerkelijk gemaakte (aanschaf)kosten vallen de kosten voor het materiaal, bijvoorbeeld de aanschaf van de panelen en ondersteunende apparatuur, zoals omvormers. Aanvragers krijgen geen subsidie voor de arbeids- en verbouwingskosten. Om in aanmerking te komen voor subsidie, moet de installatie minimaal 0,601 kilowattpiek zijn."
(website van ministerie van economische zaken)

Zonnepanelen zijn op de lange termijn gezien goedkoper. Over hoe lang het duurt voor je het eruit hebt:
"Gemiddeld gaan zonnepanelenleveranciers uit van een terugverdientijd van 10 tot 12 jaar voor zonnepanelensysteem met subsidie en circa 15 tot 20 jaar voor systemen zonder subsidie." (zonnepanelenexpert.nl)
"Met de aanschaf meegerekend is de stroom van zonnepanelen goedkoper dan gewone stroom, als wordt gerekend over een periode van 25 jaar." (bericht in de krant de Metro, maar wel van vorig jaar, er staat niet bij of subsidie mee berekend is of niet)
"Stroom van zonnepanelen via Zon Zoekt Dak is namelijk minstens 17% goedkoper dan stroom van uw energieleverancier. En het financiële rendement van zonnepanelen is jaarlijks 13% terwijl een spaarrekening hoogstens 5% per jaar oplevert." (StroomZoektDak, project van stichting Natuur&Milieu)

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry, zonnepanelenexpert.nl moet dezonnepaneelexpert.nl zijn.
En niet alle bronnen passen erbij, dus de laatste dan maar hier: http://www.zonzoektdak.nl/zon-zoekt-dak-home/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zit overigens veel verschil in hoe lang je erover doet om het terug te verdienen volgens verschillende bronnen. Milieu Centraal heeft het over 12 jaar zonder subsidie, Eneco over 11-16 jaar zonder subsidie bij schuin dak op het zuiden, Solergy over 8.5-13 jaar zonder subsidie, volgens energieleveranciers 5-10 jaar. Ik heb niet uitgebreid gekeken naar hoe zij dit berekend hebben, misschien gebruiken sommige alleen de positiefste gevallen als voorbeeld omdat ze gewoon een product willen verkopen.
Maar Milieu Centraal is wel een betrouwbare bron denk ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
energieleveranciers.nl bedoel ik. Jeetje, ik ben wel bezig vandaag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast de landelijke subsidie, bestaan er trouwens ook regionale en lokale subsidies. De gemeente Utrecht heeft bijvoorbeeld een subsidieregeling, en de provincie Groningen en gemeente Den Haag hadden dat in het verleden ook. Dit zijn maar een paar voorbeelden, hier kan je opzoeken of er waar jullie zitten subsidies zijn: http://www.energiesubsidiewijzer.nl/ZoekRegeling.aspx Vergeet trouwens niet om even op te zoeken of er in jullie gemeente een vergunning nodig is voor zonnepanelen.
"In de meeste gevallen is geen (omgevings-)vergunning nodig voor het plaatsen van zonnepanelen of zonnecollectoren. Wel gelden bepaalde regels. Zo moet de hellingshoek van de collector of het paneel hetzelfde zijn als die van het dak. Wie niet voldoet aan alle voorwaarden, krijgt te maken met het bestemmingsplan. In dat geval is een vergunning nodig." (rijksoverheid.nl)