Is een werkgever verplicht om salarisschalen te communiceren naar de medewerkers?

Het bedrijf volgt geen CAO maar hanteert wel (informeel) salarisschalen die gekoppeld zijn aan functies. Medewerkers zijn hiervan niet op de hoogte en weten dus bijvoorbeeld ook niet wat hun doorgroeimogelijkheden zijn in hun schaal. Mag dit wettelijk gezien? Er is geen OR of andere personeelsvereniging.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Nee. In deze situatie valt niets te communiceren want de salarisschalen bestaan feitelijk niet. Ze bestaan alleen als een intern werkdocument en daaraan kan niemand rechten ontlenen. De bedrijfsleiding zou het document op elk gewenst moment kunnen aanpassen. Of in de prullenbak deponeren.

Je kunt rechten ontlenen aan hetgeen als overeengekomen salaris in de arbeidsovereenkomst staat en aan wat in de CAO staat of wat mondeling is toegezegd. Of aan een jaarlijkse indexering van dat salaris, als dat in de arbeidsovereenkomst of CAO is vermeld.

Het zou een totaal andere zaak zijn wanneer deze schalen bijv. zouden zijn afgedrukt in het personeelshandboek en wanneer in dit handboek vermeld zou zijn dat het een onlosmakelijk deel met de arbeidsovereenkomst vormt. Dan kunnen er rechten aan worden ontleend door de medewerkers.
Computoon