Kan een krediet rating verlaging van de Verenigde Staten gunstig zijn voor Europa ?

Alle kranten lijken te vertellen dat een verlaging van de AAA status van Amerika een economische ramp zou kunnen worden.

Maar is het omgekeerde ook mogelijk ? Dat de Europese economie profiteert van het verminderde vertrouwen van beleggers in Amerika ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat heel de wereld er slechter van wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"slechter" is subjectief.
Hopelijk wordt het er wat eerlijker door, arme Chinese betalen nu voor de welvaart in Amerika.
Ik verwacht er echter weinig van.

Het beste antwoord

uit 2005 tegenlicht:
video.google.com/videoplay?docid=-7895759020329729238
uit 2007: (zie vooral de link naar de filmpjes)
www.nieuwamsterdam.nl/als-de-dollar-valt

Waarschijnlijk regelen ze wel weer iets,
China wil natuurlijk niet dat hun dollars ineens niks meer waard zijn.
Maar als de rating echt naar beneden gaat, wat wel terecht is denk ik, denk dan maar aan 1929 met WO2 als gevolg, of het economisch goed is voor Europa doet er dan niet toe.

Het is trouwens sowieso niet goed voor Europa:
algemeen kan je stellen dat het nooit goed is als het ergens op de wereld slecht gaat: geld moet rollen.

Toegevoegd na 51 seconden:
1e link klikbaar in de bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de dag dat de dollar valt weer dichterbij is gekomen.Dit maal kwamen ze er nog uit , volgende keer wordt het nog spannender . Ik heb de doc gezien.

Andere antwoorden (1)

Ik denk inderdaad dat de economie in Europa kan profiteren van een eventuele kredietstatusverlaging in Amerika. Zo'n verlaging in Amerika kan immers leiden tot duurdere leningen, minder consumentenvertrouwen, minder uitgaven en dus een verzwakking van de dollar. Dit betekent echter dat de Euro sterker wordt t.o.v. deze dollar. Kortom, je kunt dan meer dollars krijgen voor elke Euro waardoor Amerikaanse producten goedkoper kunnen worden aangeschaft (bijvoorbeeld via Internet). Deze producten moeten dan naar en in Europa vervoerd worden en dat is goed voor de transportsector. Het is maar een klein voorbeeld en de vraag is of dit soort voordelen opwegen tegen alle verdere nadelen, maar in theorie lijkt het dus ook gunstige effecten te kunnen hebben in Europa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Amerikaanse producten worden dan goedkoper. Gevolg: iedereen gaat zijn producten in Amerika bestellen. Gevolg: Europese fabrikanten verkopen veel minder en gaan daaraan failliet. Gevolg: werkeloosheid in Europa. Alle extra vervoer is goed voor de transportsector. Amerikaanse transporteur zullen daarbij goedkoper zijn dan Europese transporteurs. Gevolg: zie vorige alinea.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze Amerikaanse bedrijven hebben veelal vestigingen in Europa, dus ook al koop je Amerikaans transport in, dan nog houdt het de mensen in Europa in deze sector aan het werk. Desalniettemin geloof ik inderdaad ook dat het vervolgens voor andere sectoren heel slecht is waaronder de Europese fabrikanten (al worden dat er wel minder en minder).
Cryofiel
12 jaar geleden
Het probleem is dat multinationale bedrijven het werk daar laten uitvoeren waar het het minste kost. Ik heb ooit bij een Amerikaanse multinational gewerkt. Op een gegeven moment werd ons opgedragen, ons werk over te dragen naar een vestiging in China. De Chinezen deden hetzelfde als wij, maar voor minder salaris. Wij vreesden voor onze banen. Even later kwam echter de opdracht dat twee Amerikaanse vestigingen hun werk moesten overdragen naar ons. Wij deden hetzelfde als de Amerikanen, maar voor minder salaris. Uiteindelijk werden dus de Amerikanen werkeloos. In het geval van een lagere kredietwaardigheid van Amerika, zullen de transportbedrijven die ook hier vestigingen hebben, zoveel mogelijk werk overhevelen van Europa naar Amerika. Alleen dat werk dat echt in Europa moet worden gedaan, zal hier blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel herkenbaar, ik heb ook 10 jaar voor zo'n multi-national gewerkt en overheveling gebeurt continu. Als het pakketje naar jou of mijn huisdeur moet dan zal dat Amerikaanse bedrijf (bv. UPS-USA) zijn Europese dochter (UPS-NL) moeten inschakelen. Alhoewel, ook daar zie je dat de goedkoppste arbeiders worden ingezet (denk bv. aan Poolse arbeiders).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij geeft juist een voorbeeld waarom het voor Europa slechts is. Op korte termijn voor sommige niet, maar je koopt je dingen dan dus niet meer in een Nederlandse winkel: winkel failliet, mensen worden ontslagen.. Nederlandse fabrikant failliet, mensen ontslagen, enz. Dit lijkt overdreven, maar voor veel Amerikanen is dat wat er nu daar nu aan de gang is. Veel mensen die een goeie baan hadden, mooi huis voor 700.000,- gekocht. Nu werkeloos, hypotheek van 650.000,- huis is in waarde gedaald naar 400.000,-
Daar is zelf al een naam voor: Het huis staat onder water.
(het huis is veel minder waarde dan de hypotheek)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom staat er dus ook dat het misschien voor de transportsector wel goed is maar dat het "de vraag is of dit soort voordelen opwegen tegen alle verdere nadelen". Het antwoord daarop is dus duidelijk "nee". De nadelen lijken vele malen groter te zijn.