Hoe zit het met studiefinanciering en bijverdiensten in 2012?

Hallo,

Ik wil gebruik maken van de terugwerkende kracht regeling van studiefinanciering over het jaar 2012. Hiervoor heb ik al contact gehad met de IB groep en belastingdienst. Ik weet dat je de schuld uit 2012: per maand €194 (OV) + studiefinanciering kan laten inhouden op je toekomstige studiefinanciering in 2013. Nu vraag ik me af wat de meest gunstige oplossing is, ik weet dat ik per november te veel verdiend heb (ongeveer halverwege november over de grens gegaan) Dit is pas in december uitbetaald. Dus eigenlijk ben ik in december pas over de bijverdiengrens van € 13.362,53 gegaan.

Nu is mijn vraag per welke periode moet ik nou aangeven dat ik erover ben gegaan, om te voorkomen dat ze achteraf nog een keer komen met een rekening (alleen dan kost het een heel jaar)?
-Per 1 dec. (kost het minst 1x maand OV + stufi van dec.)
-Per half nov. (kost 1,5 maand OV + stufi van dec. en nov.)
-Per 1 nov. (kost 2 maanden OV + stufi van dec en nov)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik kan er niets anders van maken dan in december.

Het fiscale genietingsmoment is het moment waarop het loon:
- wordt betaald;
- wordt verrekend;
- ter beschikking van de werknemer wordt gesteld;
- rentedragend wordt; of
- vorderbaar en tevens inbaar wordt.

In de beschreven situatie is dat in december, volgens het eerste streepje.

Het zou van een kruideniersmentaliteit getuigen van DUO als men stelt dat het november is vanwege het laatste streepje. ("Als je er in november om gevraagd had, toen het recht op het salaris ontstond, zou je het ook in november uitbetaald hebben gekregen.")
Computoon
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Ik begrijp dat je het zeker wilt weten. Het is jammer dat op de site van DUO niet gesproken wordt over het genietingsmoment. Vermoedelijk omdat bij de meeste werkgevers gewoon geldt: maand van strook = maand van uitbetaling. Van de site van DUO:
"Zet je studiefinanciering alsnog stop per de eerste dag van de maand waarin je over de bijverdiengrens bent gegaan." Is dat wanneer je de bijverdienste 'op papier' ontvangen hebt of 'in het echt'... DUO licht het niet toe. Omdat er zoveel van afhangt en omdat het 'bijverdienmoment' niet gedefinieerd is op de site van DUO zou je die vraag toch het beste gemotiveerd schriftelijk kunnen voorleggen aan DUO zodat je iets in handen hebt waarop je terug kunt vallen.