Terug betalen van wat je steelt

Tegenwoordig zijn er allemaal minderjarige jongeren die "alles wat los en vast zit" stelen. Bijvoorbeeld straatroven. Wat nou als een minderjarig persoon steelt en de volgende dag alles opmaakt. Een week later wordt hij op gepakt en beschuldigd. Er is bewijs en er zijn getuigen. Hoe moet de jongen dit terugbetalen als hij alles heeft opgemaakt en wat zijn de gevolgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Jongere hoeft niets terug te betalen.

Er kan een soort bemiddeling uitgaan van bureau Halt.

Maar indien de jongere wordt ingeschat (door medewerkers van bureau Halt) wordt door Halt het advies aan het slachtoffer gegeven af te zien van vordering van de schade op deze jongere om represailles te voorkomen.

Het kan ook zijn dat de jongere wordt gezegd het terug te betalen, maar er wordt niets gedwongen. Zijn scooter, laptop etc., ook als hij gekocht is van jouw geld, mag hij gewoon houden.

Het is namelijk zo dat het moeite kost om geld / goederen terug te halen.

Dus mag jij dat, als slachtoffer, fijn zelf oplossen.

Zo zit het in elkaar en zo werkt dat dus.

Een dader heeft veel meer rechten dan het slachtoffer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (7)

Dan mag hij zijn bankrekening gaan aanspreken en daar de schade van gaan betalen. En anders kan hij zijn mobiele teleffon en spelcomputer verkopen en daarmee het één en ander van gaan betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat de gevolgen een beetje afhangen van of het de eerste keer is dat hij voor moet komen.
mits het de eerste keer is, zal het wel bij een taakstraf blijven.
en het terugbetalen?
hij kan vakken gaan vullen, of een krantenwijk nemen.
de mensen die hij bestolen heeft, hebben ook moeten werken voor hun centjes.
14 jaar geleden
taakstraf lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indien de betreffende persoon echt minderjarig is, kan de benadeelde de ouders hierop aan spreken. Is meestal wel lastig/moeilijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer hij oud genoeg is om te werken dan laat hij maar werken om het terug te betalen. En wanneer hij nog niet oud genoeg is dan moeten de ouders / verzorgers er voor opdraaien ben ik bang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
terugbetalen kan in diverse vormen
-beetje bij beetje
-taakstraf
hopelijk is er ook pedagogische hulp, stelen heeft vaak behoorlijk impact op de bestolene.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op dit moment moet de jongere nog niet betalen, maar...

Vandaag in het nieuws: 'Laat ouders vernielingen vergoeden'. Strekking van het artikel: Voorstel van het CDA: als een jongere iets sloopt, moeten de ouders geplukt worden, dan denken ze wel 4 x na voordat ze nog iets slopen. Nu geldt dat nog niet, en komt de jongere weg met een taakstraf of een voorwaardelijk.
Ik neem aan dat voor diefstal soortgelijke voorstellen gedaan zullen gaan worden.

En terecht. Dus wij ouders moeten weer aan het opvoeden.