Wanneer moet ik een WW uitkering aanvragen?

Ik heb 3 tijdelijke contracten gehad. Per 1 oktober moet ik eruit, wegens bezuinigingen. Ik heb dan totaal 19maanden gewerkt. Maar wannee moet ik mijn uitkering dan al aanvragen! Ik wordt niet wijs van de uwv website.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (6)

vanaf 1 maand voor je laatste werkdag tot 2 dagen nadat je werkloos bent geworden.
Zorg dat je bewijs hebt dat je gesolliciteerd hebt, anders kunnen ze moeilijk doen. Je kunt gewoon inschrijven via de site
als je op www.werk.nl komt staat links een rijtje waaronder inschrijven bij werkbedrijf
succes

Toegevoegd na 1 minuut:
Er staat dus wel tot 2 dagen na eerste werkloosheidsdag, maar omdat je de datum weet moet je niet zo lang wachten. De molens daar werken niet zo snel,maar ook niet te vroeg aanvragen want dat wordt ook niet in dank afgenomen
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ silphone: hoe moeilijk het is om voor jou en heel veel mensen op dit moment ook is om een baan te vinden: het UWV trekt zich daar niets van aan en schrijven gewoon hun enige retoriek: je MOET solliciteren, minimaal 4 x per maand.
Maar ECHT helpen: vergeet het maar
Als je bij je laatste werkgever langer dan 12 maanden gewerkt hebt, heb je recht op een ww uitkering die je nu al kunt aanvragen. Je moet dan wel weten welke datum je laatste werkdag is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Nu echt nog niet aanvragen dat kan pas een maand voor de laatste werkdag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je 6 maanden achter elkaar hebt gewerkt heb je al recht op WW.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jeffvtn, is dat in belgië zo? In Nederland is het toch echt 12 maanden tenzij dit binnen de afgelopen 2 jaar veranderd is.
ronron1212
11 jaar geleden
Referte-eis WW-uitkering

De referte-eis waaraan je moet voldoen om een WW-uitkering te ontvangen houdt in dat je als in de 36 weken voorafgaand aan je werkloosheid in ten minste 26 weken als werknemer arbeid moet hebben verricht. Je moet dus een minimaal aantal weken hebben gewerkt om een WW-uitkering te kunnen ontvangen. De hoeveelheid werk die is verricht is niet van belang voor de referte-eis van de WW-uitkering. Het gaat erom dat je voldoet aan de 26 weken die je moet hebben gewerkt. Niet alleen je laatste dienstbetrekking is relevant, maar ook waar je voor je laatste dienstbetrekking werkte, indien dit onder het aantal weken van de referte-eis valt. Gelijkgesteld met gewerkte weken zijn bepaalde weken waarin niet is gewerkt, maar wel loon is ontvangen. Ook gelden weken waarin naar aanleiding van de beëindiging van een dienstverband schadevergoeding door de ex-werknemer is ontvangen. http://www.rechtsvordering.nl/ww-uitkering
Zodra je officieel je ontslagbrief hebt ontvangen kun je een uitkering aanvragen.
Je kunt nu al beginnen met zoeken naar ander werk zodat je bij uwv kunt laten zien dat je de wil hebt om zo snel mogelijk weer te werken.
Wie weet heb je tegen die tijd ook al ander werk en hoef je helemaal geen uitkering aan te vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je contract gewoon niet verlengd wordt, krijg je normaal gesproken geen ontslagbrief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk daar had ik niet bij stil gestaan!
Zorg dat je je Digid in orde hebt; je moet je inschrijven bij het uwv en bij werk.nl. Daar moet je ook een CV maken. Je krijgt een overzicht van de werkgeschiedenis zoals het uwv dat kent en een aanduiding hoelang je een uitkering krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je weet nu al wanneer je ontslag krijg dus zou ik het begin september al aanvragen. Je kan gewoon vertellen hoe jouw situatie wordt. Je zou alleen alvast wat gegevens door sturen die je heb zoals loonstrookjes. Want ik vind dat je snel moet handelen want ik vertel je dat je nog loon krijg van september maar daarna duurt het 2 maanden voordat je weer geld krijg. Dus hoe later je reageer hoe langer het duurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na uw inschrijving bij UWV WERKbedrijf kunt u een WW-aanvraagformulier invullen. Dit kan vanaf 3 weken voordat u werkloos wordt.