Mogen topbestuurders nog steeds hoge ontslagvergoedingen krijgen?

Werknemers mogen vanaf 2013 nog maximaal 75.000 euro ontslagvergoeding krijgen.

Zie: http://financieel.infonu.nl/geld/97962-ontslagvergoeding-2013-worden-de-ontslagvergoedingen-lager.html

Geldt dit ook voor topbestuurders? Of mogen die nog wel vele tonnen aan ontslagvergoeding krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, voor topbestuurders gelden andere regels. Vaak is de ontslagvergoeding zelfs geregeld in het contract.
Ongetwijfeld zit er een maximum aan verbonden maar dit is per organisatie verschillend en is meestal gerelateerd aan het bruto jaarloon.
Een ontslagvergoeding is dus bijvoorbeeld 1 jaarsalaris. Wat in mijn ogen wel veel is voor iemand die kennelijk niet naar behoren presteert. In de toekomst zullen er daarom andere maximums gelden voor topbestuurders in de maatschappelijke sectoren.

Toegevoegd na 1 minuut:
excuses de beredenering is correct maar ik had het antwoord met ja moeten beginnen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om jouw vraag goed te kunnen beantwoorden, moet je onderscheid maken tussen bestuurders uit het bedrijfsleven en bestuurders uit de (semi)publieke sector.

Voor het bedrijfsleven gelden geen beperkingen wat de ontslagvergoeding betreft: ieder bedrijf mag dat zelfstandig regelen. In de praktijk zijn de vergoedingen de afgelopen een stuk omlaag gegaan, vanwege de negatieve publiciteit die door de torenhoge ontslagvergoedingen ontstond. Ook het feit dat kantonrechters een lagere vergoeding bij ontslag gingen vaststellen, speelt daarbij een rol.

Voor bestuurders in de (semi)publieke sector is wél een maximale ontslagvergoeding vastgesteld. Vanaf dit jaar mag de ontslagvergoeding maximaal 75.000 euro bedragen. Die norm geldt voor topambtenaren, maar ook voor bestuurders van ziekenhuizen, woningcorporaties etc.
Pieter2011