Mag je discrimineren op basis van woongemeente?

Ik heb een specifieke actie gedoeld op 1 gemeente waarbij bedrijven in die gemeente gratis een product kunnen krijgen. Echter buiten de gemeente wil ik kostprijs gaan rekenen omdat het voor mij geen meerwaarde is. Is dat toegestaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk je vraag wel een beetje te begrijpen. Het is tegenwoordig zo, dat iedereen die op wat voor terrein dan ook zijn zin niet krijgt, of denkt dat hij een voordeeltje misloopt, direct het toverwoord discriminatie in de mond neemt. Dat wil jij voorkomen.

Ik woon toevallig heel dichtbij een gemeentelijk depot van een andere gemeente. Als ik grof vuil wil wegbrengen in mijn eigen gemeente moet ik veel verder rijden. Toch mag ik in dat depot dat vlakbij mijn huis ligt, niet komen!
Pure discriminatie! :-)

In jouw geval zou je alleen mogelijk discrimineren, als je mensen (geen bedrijven) in een bepaalde wijk wel een voordeeltje gunt, en in andere wijken niet. Want dan zou je eventueel kunnen discrimineren op sociale klasse of zoiets. Hypotheekverstrekkers en bedrijven als Wehkamp lopen daar wel eens tegenaan.

Wat jij doet is gewoon promotie, en het zou veel te kostbaar worden om bedrijven buiten die gemeente ook een gratis product te geven. En stel je nu eens voor dat je, omdat je bang bent te discrimineren, toch niet alleen de bedrijven in gemeente A dat voordeel gunt, en ook gemeente B, dan voelt gemeente C zich weer gediscrimineerd :-) En zo kun je wel aan de gang blijven, totdat alle Nederlandse bedrijven van jouw aktie kunnen profiteren. Gewoon doen wat je van plan bent! Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu je dit zó toelicht, lijkt me er helemaal niets meer aan de hand. 2 redenen:
- In Amsterdam hebben ze helemaal geen weet van jouw aktie in Groningen.
- Als ze er wel weet van hebben, dan lijken mij de reiskosten al een enorme belemmering om dat voordeeltje op te strijken.
Succes met je aktie.

Andere antwoorden (2)

Je mag zelf bepalen welke prijs je rekent. Echter, je moet wel aangeven waarom je meer rekent. Je zou bv in een bepaald postcode gebied een flyer kunnen verspreinde waarmee jouw product tegen korting afgenomen kan worden.
Je kan je afvragen of je reclame werking niet sterker is als ook omliggende gebieden het product af kunnen nemen, of nog sterker: Of je negatieve reclame door het product niet met korting aan te bieden bij anderen niet een deel van je reclame werking wegneemt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is vast wel toegestaan, maar levert de administratie van die euro die je rekent, niet meer kosten dan baten op?

Toegevoegd na 1 uur:
En ik zou het geen discriminatie noemen, het is gewoon logisch kosten-batenhandeling. Net zoals veel folders in bepaalde wijken niet bezorgd worden, omdat men door onderzoek heeft geleerd dat er producten zijn die te duur of oninterressant zijn voor bepaalde wijken of juist te goedkoop en oninterressant
anneliez