Hoe werkt het monetair trilemma?

Kan iemand mij op een begrijpelijke manier uitleggen waarom een vaste wisselkoers, vrijkapitaal verkeer en een zelfstandig monetair beleid (wat is de betekenis hiervan) niet samengaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

een vaste wisselkoers is tegenstrijdig met vrij kapitaalverkeer (dat gebaseerd is op de vrije markt - vraag en aanbod) en ook tegenstrijdig met zelfstandig monetair beleid omdat je met iemand een vaste koers afspreekt (dus in samenspraak, dus niet zelfstandig)

(Je kunt beargumenteren dat die afspraken vrijwillig, dus zelfstandig gemaakt worden.)