Kun je zomaar het contract van je energieleverancier opzeggen?

Als je een energiecontract hebt van 1 jaar vast, en na een half jaar blijkt dat er veel goedkopere leveranciers zijn nu, kun je dan gewoon overstappen? Of moet je dat jaar afmaken en zo niet, zitten er dan nog haken en ogen aan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je moet altijd het contract afwerken waar je aan vast zit.
Zodra dit afgelopen is kun je vaak per direct overstappen naar een andere leverancier.
Het is vast mogelijk om een lopend 'vast' contract tussentijds te beëindigen, echter kan dit hoge kosten/boetes opleveren.

Het beste is om even contact op te nemen met je huidige leverancier. Die kan op jou specifieke contract in gaan en exact vertellen vanaf wanneer je over kunt stappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak kun je ten alle tijde overstappen.
Dit brengt wel een boete met zich mee, maar de meeste leveranciers betalen deze voor jou als je overstapt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt zomaar overstappen. Je krijgt dan wel vaak een boete van (voor jou dus) 50 euro per deel (elektriciteit = 50 euro en gas = 50 euro)
Soms betaalt je volgende leverancier dit, soms betaal jij het zelf.