Waaruit wordt de stormschade betaald?

Dit n.a.v. de storm afgelopen dagen. Veel bedrijven en particulieren (waaronder ik ook) hebben waterschade gehad. Dit declareer je bij de verzekering, maar waaruit word het allemaal betaald. Al met al vermoed ik dat de kosten hoger zijn dan wat ik betaal voor de verzekering.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb geen schade gehad, maar ik betaal ook premie. Dus ik betaal deels jouw schade. Maar mocht mij iets ergs overkomen dan krijg ik ook een vergoeding als ik daarvoor verzekerd bent.

Een verzekering gaat dus deels uit van collectiviteit (gezamenlijk dragen van een risico) en kansbeheersing. De verzekeraar gaat er vanuit dat je na de uitkering bij de verzekeraar blijft en dus doorbetaalt en dat in totaal er toch winst wordt gemaakt door de verzekeraar.

Toegevoegd na 48 seconden:
Overigens zijn hele grote natuurrampen wel uitgesloten omdat dat niet te bekostigen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Net als vele andere verzekerden heb ik geen schade. Toch betaal ik evenveel premie als iemand die wel schade claimt.
Oftewel: schades worden door alle verzekerden gezamenlijk opgebracht. Wordt er teveel schade geclaimd, gaat de premie omhoog: uiteindelijk wil de verzekeraar er toch nog geld aan over houden.
Utrecht