kan een werkgever een bedrijfsarts weigeren?

Ik ben in oktober geopereerd aan mijn gescheurde voorste kruisband en meniscus. Volgens mijn werkgever heb ik geen bedrijfsarts nodig en dat ik het beste zelf aan kan voelen tot hoe ver ik kan gaan. En mocht het niet gaan dan moet ik maar een daagje vrij nemen. ,omdat je toch dagen zat over heb. Maar wat ik weer gehoord heb via via , is dat een werkgever niet aan je vakantiedagen mag komen tijdens reïntegratie.
Wat moet ik doen of zeggen tegen mijn werkgever? Ik heb een lichaamlijk zwaar beroep.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Wat betreft het afschrijven van dagen: ziektedagen zijn geen vakantiedagen en hoeven dus niet te worden opgenomen. De dagen dat je ziek bent of aan het herstellen bent van ziekte maar dan zodanig dat je nog niet kunt werken, dienen door de werkgever te worden doorbetaald. Uiteraard moet je voluit meewerken aan je reïntegratieproces maar niet op de 'neem maar een dag vrij'-manier.

De eerste twee ziektedagen van een 'ziektegeval' mogen wel op het salaris worden ingehouden als wachtdag, als dit in de CAO of arbeidsovereenkomst is vermeld. Eén dag kan ook. Er zijn echter werkgevers die aan werknemers de gelegenheid bieden om deze wachtdagen om te zetten in vakantiedagen. Dat heeft voor de werknemer het voordeel dat hij niet 'gekort' wordt op zijn salaris. Maar als de werknemer alleen het wettelijk minimum aantal vakantiedagen krijgt, kan dat niet.

In jouw geval lijkt me het beste dat je je werkgever te kennen geeft, dat je toch een gesprek wilt met de bedrijfsarts (die overigens via het contract met de arbodienst ook door de werkgever wordt betaald.) De arts van de arbodienst beoordeelt of door ziekte wel of niet in staat bent om te werken. Dit advies kan een werkgever naast zich neerleggen maar een verstandige werkgever doet dat niet. Als je het zelf niet eens bent met dit oordeel kunt je een 'second opinion' aanvragen bij het UWV ('deskundigenoordeel') .
Computoon
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Waarom die min?

Andere antwoorden (3)

Jij voelt het best wat kan of niet kan, daar heb je inderdaad geen bedrijfsarts voor nodig. Als je niet op controle gaat bij je bedrijfsarts, wordt er vanuit gegaan dat je weer volledig aan het werk bent. Je kunt dus beter tegen je werkgever zeggen dat je niet in staat bent om weer aan de slag te gaan, dan moet hij het resultaat van de bedrijfsarts afwachten. Hij kan (als je dit jaar al eerder ziek bent geweest) wel een vakantiedag afschrijven, maar hij kan je niet verplichten vrije dagen op te nemen om te genezen.
jc54
11 jaar geleden
De visie van een bedrijfsarts mag een werkgever nimmer negeren, ook een werknemer niet.

Bij een re integratie is van belang dat je niet meer doet dan wat een bedrijfsarts / arbeidsdeskundige aangeeft, hou jij je eigen niet aan de afspreken en komen er later werk belemmerende aandoening die komen door je niet te houden aan het re integratieplan van de deskundige kan er een uitkering geweigerd worden.

Verlofdagen mogen nimmer aangesproken worden als men door arbeidsongeschiktheid niet kan werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Deze werkgever is gewoon zoals zovelen niet voor ziekte verzekerd en betaald de ziekte dagen gewoon zelf.
De werkgever en werknemer kunnen best buiten de bedrijfsarts afspraken maken, maar als een van de twee het advies van een bedrijfsarts wil inwinnen. Dan dient beide daar aan mee te werken.
Meestal is het werknemer die niet mee wil werken. Maar soms is het de werkgever.

De beste oplossing is advies aan te vragen bij een bedrijfsarts. Maar let op het is een advies en zowel de werknemer als de werkgever mag daar van afwijken.

Een goede bedrijfsarts zal een advies geven dat zowel voor de werknemer als de werkgever geaccepteerd zal worden.