Waarom pensioen opbouwen als je ook gewoon bv. 5% van al je inkomsten apart kan leggen en onder je bed stopt, en pas gebruiken als je 65 bent?

Ik ben nog maar 14, dus veroordeel me niet! :P

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

Boeba, dit is moeilijker, want dat bedrag wat je aan de kant zet, zal je besteden aan iets. Het is moeilijk om zelf te sparen, producten zijn eenmaal aantrekkelijk en als je dan het geld ervoor niet hebt, ga je je spaargeld gebruiken. Als dit spaargeld op de bank staat en niet opgenomen kan worden, ben je minder geneigd aantrekkelijke aankopen te doen, je hebt het geld immers er niet voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet brand niet en dieven en je latere zonen of dochters die junkies kunnen worden en al je geld op kunnen maken aan dope etc etc als je 14 bent zul je dat geld lang moeten bewaren grote kans dat er iets mis gaat op de bank krijg je rente en dus groeit je kapitaaltje ook nog.
12 jaar geleden
Vaak zijn er aantrekkelijke pensioenregelingen waar je als werknemer van kunt profiteren, over het geld voor je pensioen hoef je bijvoorbeeld geen belasting te betalen. Pensioen opbouwen is dus fiscaal aantrekkelijker dan hier zelf voor sparen door het onder je bed te leggen. Dit is mede door inflatie sowieso niet verstandig, geld dat je jarenlang bewaart zonder er rente over te krijgen wordt eigenlijk steeds minder waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vooral omdat je geld wat je bewaard minder waard wordt. Je kan het zelf wel beleggen, maar ook dat is altijd een risico. (wat pensioenfondsen trouwens wel nemen)

op de bank zetten is een meer logische optie, maar zoals hiervoor ook al werd gezegd, dan is het voor sommige mensen te verleidelijk om het toch ergens ander aan te besteden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je het onder je bed stopt wordt je geld alsmaar minder waard. dat komt door de geld ontwaarding(=inflatie). als je nu € 50,00 onder je bed stopt dan kun je over 53 jaar - jouw pensioendatum-een potje jam van kopen- hopelijk :-)-. ook als je het op een spaarrekening zet kun je door de lage rente , de belastingheffing en de reeds genoemde inflatie er misschien er 1,1 potje jam van kopen. Dus beleggen is op dit moment de enige mogelijkheid om je geld zijn koopkracht te laten behouden ( maar of dat zo blijft, is nog maar de vraag....).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niemand veroordeelt je om een goeie vraag: het is juist in deze tijden van (euro-)crisis een heel goede vraag.
De pensioenfondsen zijn een soort spaarrekeningen waar je een deel van je inkomsten op spaart.
Nadat je de pensioengerechtigde leeftijd bereikt wordt het een soort gokspelletje: het pensioenfonds berekent aan de hand van het gemiddelde aantal jaren dat iemand nog na de pensioendatum zal leven een vaste vergoeding per maand om aan jou terug te betalen.
Blijf je langer leven dan ontvang je dus meer terug dan je gespaard hebt, ga je eerder dood dan hebben zij een mazzeltje.
Natuurlijk kan je bij beroepen zonder verplichte pensioenregeling zelf sparen voor later, het is alleen niet verstandig om het onder je bed te bewaren.
Als je het op een eigen spaarrekening stort of belegt in "veilige" aandelen dan houd je meer over dan met geld dat je thuis bewaart.
Je hebt het voordeel dat je zelf kan beslissen wanneer je het geld gaat gebruiken, het nadeel is dat als je langer dan gemiddeld leeft je niet steeds weer geld blijft ontvangen.