Wat is normaliter het percentage royalties dat je krijgt als je een boek schrijft?

Als je een boek schrijft en laat uitgeven krijg je royalties. Wat is een redelijk normaal percentage in Nederland? 10%? 20%? 5%? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K
Antoni
11 jaar geleden
Je vraagt naar het percentage in Nederland. Dat heb ik (nog) niet kunnen vinden. Op http://en.wikipedia.org/wiki/Royalties#Book_publishing_royalties is onder meer deze tekst te vinden: "Hardback royalties on the published price of trade books usually range from 10% to 12.5%, with 15% for more important authors. On paperback it is usually 7.5% to 10%, going up to 12.5% only in exceptional cases. [...] Paying 15% to the author can mean that the other 85% of the cost pays for editing and proof-reading, printing and binding, overheads, and the profits (if any) to the publisher." Of deze percentages ook gelden voor Nederland, weet ik niet. De Nederlandse Wikipedia heeft (nog) geen pagina over royalty's. <-- Zo schijn je het meervoud in het Nederlands te moeten schrijven, terwijl het in het Engels "royalties" is. Raar maar waar...

Het beste antwoord

Het percentage ligt doorgaans tussen de 5 en 15% per verkocht boek.

Op deze website http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/taal/44975-rijk-worden-met-het-schrijven-van-boeken.html vond ik deze tekst:

"Verdien geld met de royalties

Iedere keer dat je boek verkocht wordt, krijg je hier royalties over. Dit betekent dat je een percentage van het verkoopbedrag krijgt. Dit percentage ligt doorgaans tussen de 5 en 15% per verkocht boek. Het geld van de royalties wordt doorgaans één keer per jaar op je rekening gestort. Meestal krijg je de royalties een jaar later. Als je boek in 2009 wordt uitgegeven, dan zul je de royalties pas in 2010 krijgen. Dit geldt vaak ook als het boek aan het begin van een jaar is uitgekomen. Het kan dus soms langer dan een jaar duren tot je de royalties ontvangt. Veel uitgevers werken met een speciaal systeem waarbij het percentage dat je vangt per verkocht boek oploopt. Je begint bijvoorbeeld bij 5% royalties per boek en als er een x-aantal boeken zijn verkocht wordt het bijvoorbeeld 7%. Hoeveel je met een boek verdient is dus afhankelijk van het aantal verkochte exemplaren."

Deze tekst is overigens van 24 oktober 2009, zo staat er onderaan de website.

Toegevoegd na 16 minuten:
Royalty's voor auteur zijn overigens bij e-books hoger dan bij papieren boeken, omdat de kosten voor de uitgever bij e-books lager zijn, zo lees ik op verschillende websites.
Antoni
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt :)