moeten mijn vriend en ik voor zijn 65ste trouwen, wil ik recht maken op zijn pensioen?

Mijn vriend is 63, ik 49. Wij zijn niet getrouwd en gaan binnenkort samenwonen. Vrienden van ons beweren dat als wij niet trouwen voor zijn 65ste, ik geen recht heb op zijn pensioen wanneer hij komt te overlijden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.9K

Antwoorden (3)

Getrouwt of samenwonend, jij hebt bij zijn overlijden recht op een gedeelte van zijn pensioen.
Zijn jullie 5 jaar officieel samen, dan heb jij recht op een bedrag berekent over die 5 jaar, dat is niet zoveel weet ik helaas uit ervaring. Voor mij komt het op nog geen 80 euro per maand.
Wat gebeurt er met de rest. Dat gaat naar een eventuele ex vrouw, is die er niet dan blijft het door jouw (aanstaande) man zo fijn gespaarde geld bij het pensioen fonds, kunnen ze wat gaten in hun begroting mee vullen, met dank aan jouw man en de mijne ;-).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha, wat een antwoord, je bent me er ook eentje, maar dank voor je antwoord. Duidelijk. Wij zijn officieel nog nergens geregistreerd als zijnde partners.
Wij zijn ook niet getrouwd maar hebben wel een samenlevingscontract. Om recht te hebben op elkaars pensioen bij overlijden moet je een brief schrijven naar elkaars pensioen fonds met handtekening. Dan zullen hun het in het systeem zetten. Je moet dan wel een bevestiging krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen pensioen, alleen een AOW op mijn 67ste, maar mijn partner best een goed pensioen, die dan wel is broodnodig zal kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vreemd, bij ons kon dat niet helaas.
Je vraag betreft het nabestaandenpensioen, dus van zijn aanvullende pensioenregeling. Voor een verhoging van zijn AOW (nadat hij 65 is geworden) ben jij te laat geboren, dus te jong.

Als je man/vriendin een ex heeft krijgt zij een deel van het nabestaandenpensioen. Circa een half jaar voordat hij 65 wordt, krijgt hij doorgaans een brief van zijn pensioenuitvoerder. Daarin wordt hij gevraagd of hij "zijn" potje met nabestaandenpensioen wil besteden aan nabestaandenpensioen of aan verhoging van zijn ouderdomspensioen.
Om daarop recht te krijgen moet je voor zijn 65e jaar ofwel met hem getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap met hem hebben.
Ook een samenlevingsovereenkomst via een notaris met daarin de bepaling dat jullie voor elkaar wensen te zorgen en samenwonen op hetzelfde adres KAN grond zijn voor een nabestaandenpensioen.
Om het goed te weten moet hij zich - liefst schriftelijk - wenden tot zijn pensioenuitvoerder (verzekeringmaatschappij of pensioenfonds) en vragen wat de voorwaarden zijn en wat door jullie aan die instelling moet worden overgelegd.

Toegevoegd na 14 uur:
Sorry, foutje gemaakt:

"Als je man/vriendin een ex heeft ..."
moet zijn
"Als je man/vriend een ex heeft ..."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nelly3 het is al wel 3 jr.geleden maar je krijg geen pensioen als je niks geregeld hebt !! Dus niet zo je beweer recht hebbende ook als je alleen maar samen woon je moet wel degelijk wat regelen anders gijp je mooi mis!! Trouwen/samenlevenings contract / geregistreerd parnerschap vd zekerheid kan je als je dat hebt gedaan bij beide pensioenfondsen na vragen of jullie zijn ingeschreven ..