Bij de scheiding is mijn buurman (44) uit het ouderlijk gezag van de kinderen gezet. Hebben zijn kinderen wel recht op zijn erfenis?

Er is geen contact meer met de kinderen (13 + 14) uit het eerste huwelijk, staan niet meer in zijn paspoort en omgang is ontzegt. Bij de gemeente staan zijn kinderen ook niet meer geregistreerd als zijn kinderen. De man is inmiddels hertrouwd en heeft nog een derde kind. Zijn ouders laten vermogen na. Welke kinderen kunnen hier nog aanspraak op maken en hoe is dan de verdeling?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ja. De juridische betrekkingen tussen ouders is intact gebleven. Alleen als de kinderen zouden zijn geadopteerd door derden zou erven van de echte ouders niet meer van toepassing zijn. In dit geval mag de vader tijdens de minderjarigheid van het kind - tot de rechter anders beslist- het gezag niet uitoefenen. Zodra de kinderen 18 zijn vervalt het ouderlijk gezag, en dat geldt voor iedereen trouwens. Dan zijn de kinderen handelingsbekwaam. Maar hun vader is nog steeds hun vader.

Toegevoegd na 12 minuten:
In deze situatie erven dus al zijn kinderen, ook die uit een tweede of derde etc. huwelijk en allemaal een gelijke portie..
Dat de vader geen gezag meer heeft zegt niets over de positie van de kinderen, erfrechtelijk. Immers, in de geboorteakte van elk kind staan de ouders in principe genoemd (tenzij op dat moment geen vader is opgegeven). De wet zegt ook niet dat de erfrechtelijke band tussen ouder en kind wordt verbroken, sterker nog, de rechter kan het
ouderlijk gezag ook weer herstellen.
Zoals het woord al zegt, ontzetting /ontheffing uit de ouderlijke macht is dat de macht ( zeggenschap) over het kind wordt opgeheven, meer niet.