Omdat je anders niet in balans uitkomt. Zou je het verlies aan de creditzijde zetten, dan is het verschil tussen de debetzijde en de creditzijde het dubbele van je verlies, en je moet op 0 uitkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar in een normale balans is het toch zo dat crediteuren een verlies is? (Een schuld) en debet bezit? Waarom is het hier dan andersom?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok ik snap het al!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi!
Om dit te zien moet je even de resultatenrekening voor ogen hebben. Omzet komt credit in het resultaat terecht. (een bekende journaalpost is Debiteuren/aan omzet), kosten komen debet in het resultaat (Kosten/aan crediteuren).
Zoals alles in de boekhouding, moet ook het saldo van de resultatenrekeningen in debet en credit gelijk zijn. Stel dat je 100.000 omzet hebt en 80.000 kosten, dan heb je een winst van 20.000. Die 20.000 wordt aan de debetkant in de resultatenrekening opgenoomen. Want tel je dan de zaak op, dan staat aan de debetzijde in de resultatenrekening 100.000 (80.000 + 20.000) en aan de creditzijde ook (100.000)
Die 20.000 winst doet het eigen vermogen toenemen met dat bedrag. Dat eigen vermogen staat credit op de balans dus aan die zijde wordt de 20.000 bijgeteld.

Bij een verlies gebeurt het omgekeurde. Bij een verlies zijn de kosten hoger dan de omzet. Dus stel dat de kosten euro 100.000 zijn en de omzet 80.000, dan moet ik aan de creditkant van de resultatenrekening 20.000 bijtellen om beide zijden op 100.000 te krijgen.
Als gevolg van het verlies wordt het eigen vermogen kleiner, het verdampt als het ware. Die 20.000 moeten dus van het eigen vermogen af. En daarom verschijnt het debet in de kolommenbalans.

Uiteraard blijft dat zo niet staan in de gepubliceerde balans. Daarin wordt het gesaldeerd.

Kortom, een winstsaldo verschijnt aan de debetkant van de resultatenrekening en wordt toegevoegd aan het eigen vermogen, dus aan de creditkant van de balans. Bij een verlies gebeurt precies het omgekeerde.

Als je maar lang genoeg verlies maakt, verdampt zo het hele eigen vermogen maar voor die tijd hebben de verschaffers van het vreemd vermogen al lang ingegrepen.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel! Voor de duidelijke uitleg.
Mijn simpelste uitleg is altijd ( omdat ik denk dat je het verwarrend vind dat de op de credit zijde op de balans ook de kortlopende en langlopende schulden staan en dan ook de winst!? ) Winst is een schuld van het bedrijf aan de eigenaar dus credit , verlies vice versa ... Op de resultatenrekening moet je altijd voor ogen houden KOSTEN DEBET OPBRENGST CREDIT EN Toename van DEBIT afname van bezit credit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het beginvermogen eenvoudigheidshalve op 0 (nul) wordt gesteld, dan staat verlies debet in de balans omdat de schulden dan hoger zijn dan de bezittingen.

Toegevoegd na 15 uur:
Omdat een balans in balans, dus in evenwicht, moet zijn, staat de winst dan credit om het lagere totaal van de schulden gelijk te doen zijn aan het hogere totaal van de bezittingen