In laten schrijven bij schoonouders voor een halfjaar. Worden zij hiermee financieel belast?

hallo, kort geleden is mijn moeder overleden en woon ik alleen met mijn vader. Mijn vader is werkloos i.v.m. ziekte. Nu zitten wij in een vervelende financiële situatie en is de kans groot dat mijn vader een huurhuis moet zoeken. Hij kan dit huis niet meer betalen en met huren krijgt hij een tegemoetkoming van de gemeente. Als hij deze kans krijgt schrijft hij zich in als alleenstaand, alleenwonend. Aangezien ik in september/oktober ga samenwonen met mijn vriend. In die tussentijd wil ik mij dan graag laten inschrijven bij mijn schoonouders, tijdelijk, (zelfde gemeente). Nu vraag ik mij af of zij hier ook mee worden belast op hun belasting?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Als uw schoonouders een koopwoning hebben is er de kamerverhuurvrijstelling van € 4748 per jaar (jaar 2014) Tot dit bedrag is vrij van belasting. Als u een substantieel deel van de woning zou gaan bewonen, is er een (ingewikkelde) regeling dat het door u bewoonde deel gedurende de inwoning in Box 3 terecht kan komen. Met gevolgen voor een eventuele hypotheekrenteaftrek.

Maar houdt u het eenvoudig. Er zijn geen of nauwelijks fiscale gevolgen
Tenzij uw schoonouders huurtoeslag hebben. Dan wordt uw inkomen meegeteld als medebewoners. Met als gevolg verlies van huurtoeslag.
Als deze situatie van toepassing zou zijn, kunt u een huurcontract opstellen waarbij duidelijk is dat u een gescheiden huishouding voert.
fisbel