Moet je belasting betalen over een deelneming als je bent uitgeschreven uit Nederland?

Ik kan participeren, alleen kapitaal injectie, in een bedrijf in een EU land. Nu wil ik geld overmaken vanaf mijn Nederlandse bankrekening naar dit bedrijf. Aangezien ik ben uitgeschreven uit Nederland, waar zou ik dan belasting moeten betalen?
Ik ben officieel uitgeschreven uit Nederland en zodoende niet meer belastingplichtig. Nu de inkomsten wel straks op mijn Nederlandse bank rekening komen, hoop ik duidelijk te krijgen dat mag.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K
TurfGraver
4 jaar geleden
In de land waar je ingeschreven staat.

Antwoorden (1)

Uitgeschreven zijn uit Nederland betekent dat je voor Nederland een buitenlands belastingplichtige bent (al dan niet kwalificerend). Door middel van een kapitaal injectie in een in de EU gevestigde onderneming verkrijg je winstrechten (al dan niet in de vorm van een rentevergoeding) ten laste van de winst van deze onderneming. De gerealiseerde winstuitkering is niet belast in Nederland. Ook niet als zij binnenkomt op een Nederlandse bankrekening. Rente m.b.t. je Nederlandse bankrekening is enkel in je woonland belast.

Of de winstuitkering t.z.v. deze deelneming belast is in je woonland, zoals TurfGraver In zijn reactie stelt, durf ik niet te bevestigen. Dit is enkel het geval als het bronland (dus waar de onderneming is gevestigd en van waaruit deze inkomsten komen) tevens jouw woonland is. Is dit echter niet het geval dan is het welhaast voor 100% zeker dat de door jou genoten winstuitkering belast is in het bronland daar zij ten laste komt van de winst van een aldaar gevestigde onderneming. Ik ken geen Verdrag ter vermijding van dubbele belasting dat van dit principe afwijkt!