Is vermogen van VvE en box 3 verhaal?

Ik ben lid van een VvE nu is er de vraag of de reserves wel of niet opgeven dient te worden. Nu hebben wij een onderhoudsplan en moeten deze reserve opbouwen om de kosten welke elke 5, 10, 20, 30 jaar hebben.

Het gaat of het aandeel in vermogen in box 3 wel of niet aangeven dient te worden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

In 2010 heeft de Hoge Raad hierover een uitspraak gedaan. U moet uw aandeel vermogen VVE in box 3 opgeven
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal niet aan gedacht het box 1 vermogen zou kunnen zijn.
fisbel
9 jaar geleden
@Carscac: box 1 vermogen bestaat niet.
Er bestaat wel verzamelinkomen box 1, verzamelinkomen box 2, verzamelinkomen box 2. In elk van deze boxen wordt het inkomen bepaald en de bijbehorende belasting die over dit inkomen is verschuldigd. De optelling vormt het belastbaar fiscaal inkomen. Het vermogen dat u heeft uitstaan bij uw VVE moet dus in Box 3 worden opgegeven. Opgeven bij overige bezittingen. Informatie hierover onder het vraagteken:
Een aandeel in het vermogen van een Vereniging van Eigenaren (VvE)
Was u lid van een VvE, bijvoorbeeld omdat u een appartement had in een flatgebouw? Dan betaalde u aan de VvE een bijdrage voor onderhoudskosten, schoonmaakkosten en dergelijke. Door uw lidmaatschap had u ook een aandeel in het vermogen van de VvE. U vermeldt uw aandeel in het vermogen van de VvE op 1 januari 2014.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ fisbel: Box 1 vermogen is het eigen woonhuis.
Tot het eigen vermogen hoort niet de voorzieningen groot onderhoud.
Voorts zie je wel het misverstand dat niet het aandeel in het vermogen wordt opgegeven maar het aandeel in de gelden van de VvE.