Waarom heeft de overheid invloed op het basispakket Zorgverzekering?

De Zorgverzekeraars betalen toch de zorgkosten? Niet de overheid?

Toegevoegd na 19 minuten:
Deze vraag is naar aanleiding van het bericht dat Minister Schippers bepaalde vergoedingen in het basispakket wil laten vallen ivm budgetoverschrijding. Dus blijkbaar gaat er een geldstroom naar de Zorgverzekeraars ofzo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Nee de overheid betaald wel degelijk voor een groot deel de zorgkosten want anders is het voor een zorgverzekeraar gewoon niet op te brengen omdat een operatie en dagen in het ziekenhuis verblijven heel veel geld kost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

de overheid reguleert in deze.
de zorgkosten worden o.a. betaald door mensen die premie betalen én door afspraken tussen aanbieders en verstrekkers.

Toegevoegd na 1 minuut:
toevoeging: de zorgkosten worden bepaald.
betalen doen we met z'n allen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anders zullen er een paar slimme jongens iets verzinnen waarbij niks gedekt word. Dus je betaald een klein bedrag voor niks, voor mensen die nooit iets hebben zal dit aantrekkelijk zijn. Door de verplichte zorgverzekering moet je je verzekeren. Door deze slimme jongens zullen de verzekeringen van mensen die altijd wat hebben zo fors stijgen dat het onbetaalbaar wordt. Verder bestaat de regering voornamelijk uit ouderen die meer kans hebben op iets. Dus de ouderen worden in de portemonnaie geraakt en dat willen ze niet.
12 jaar geleden
Ziektekosten worden uit verschillende "potjes" betaald. Bijna iedereen die in Nederland woont of werkt, is verplicht verzekerd voor de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). Dat is een volksverzekering voor o.a. de (vaak zeer hoge) kosten van langdurige behandeling, begeleiding, verpleging en verzorging. Daar betaalt iedereen een heleboel geld voor: meer dan 12% van je loon wordt ingehouden om die kosten te betalen.

Verder is elke Nederlander wettelijk verplicht om zich individueel te verzekeren tegen ziektekosten. Door die verplichting wil de overheid voorkomen dat mensen die medische zorg nodig hebben, de kosten daarvan niet kunnen betalen. Het gaat om medische basisvoorzieningen, zoals kosten voor huisarts, ziekenhuis, medisch specialist en verloskundigen, maar ook de vergoeding voor geneesmiddelen etc.

Omdat de overheid iedereen heeft verplicht om zo'n basisverzekering af te sluiten, stelt de minister ook vast aan welke minimumeisen de inhoud van dat basispakket moet voldoen. Verzekeraars mogen wel méér bieden, maar niet minder, zodat iedere Nederlander de zekerheid heeft dat hij/zij de medische hulp krijgt die nodig is. Dat maakt het bovendien makkelijk om de premies van de verschillende zorgverzekeringen te vergelijken: het basispakket is immers vrijwel gelijk.

Verder zijn er natuurlijk nog de aanvullende verzekeringen, die je op vrijwillige basis kunt afsluiten. Die pakketten (en de premies) lopen per verzekeraar sterk uiteen.