Waar kan ik het meeste op besparen? Lampen of stookkosten?

Ik moet gaan bezuinigen en ik vraag me af waar ik het beste op kan besparen. Kan het tientallen euro's per maand schelen als ik 's avonds op de bank onder de deken ga zitten waardoor ik 5 graden minder hoef te stoken?
Of kan ik beter de lampen 's avonds uit doen in de woonkamer om flink te besparen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Stokkosten scheelt het meest op jaarbasis. De kachel 1 of 2 graden lager zetten kan al heel veel schelen.

Met lampen is het gewoon handig om op te letten dat je de lampen uitdoet in de kamers waar je niet bent. Maar in het donker zitten zou ik niet gaan doen.

Kijk ook goed naar apparaten die op standby blijven staan, dat verbruikt ook stroom.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook de tips hier: http://www.nibud.nl/uitgaven/besparen/elektriciteit.html

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.nibud.nl/uitgaven/besparen/gas.html
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Doorgaans gaat er meer geld op aan stoken dan aan verlichting en daarmee is het antwoord ook in feite al gegeven want door zuiniger te stoken kan je een hoop geld besparen. Iets dikker kleden, een paar dikke sokken of van die Spaanse sloffen aan je voeten en dan de verwarming onderuit, je zal zien dat het echt aantelt. En ook natuurlijk de verwarming niet pas onderuit draaien als je naar bed gaat maar een uurtje of een half uur voor die tijd. Als je 's morgens de deur uitgaat ook niet meer de verwarming op draaien maar gewoon snel in de kleren en de deur uit, scheelt echt wel. Spaar/led lampen op plaatsen in huis die te toch verlichten wil en gewone lampen kunnen nog prima in een voorraadkast of het toilet dienen. Verdere suggesties: Tegen het eind van de verkoop even over de markt, je moet eens zien met welke prachtige groenten, fruit en brood je thuis kan komen. Een dag vleesloos kan ook wel maar als je vleesvervangers gaat kopen kun je er beter van afzien en een stukje kipkarbonade of kippendij nemen. Ook voor deze dingen kun je soms heel goed slagen bij het scheiden van de markt. Succes en ik hoop dat de welvaart binnenkort terugkeert onder uw dak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
meestal denk je inderdaad: waarop kan ik het beste bezuinigen?

ja, op stookkosten kun je gemiddeld het best besparen, ook als je 'maar' 1 of 2 graden lager stookt iedere dag.
als je de deur uitgaat zet je de kachel lager, als je naar bed gaat ook (wel een uur van te voren, dat scheelt weer), op advies van een monteur weet ik dat 17 graden het beste is, 's nachts zowel als overdag, het is het minst duur met opwarmen/ hoger zetten als je weer thuis komt of 's morgens opstaat.

's avonds een graadje lager en een lekker plaid/deken (wol is warmer dan kunstof) over je heen is heerlijk, maar zet 'm dan nog iets lager en trek een trui/geitenwollen sokken/sloffen aan, gewoon iets dikker kleden, scheelt ook al een graad of wat.

maar spaarlampen, we worden door de overheid gedwongen om andere lampen te kopen, spaarlampen zijn prima in het plafond uiteraard (keuken/ gang/ huiskamer/ slaapkamers/ berging/ kelder/ zolder/ schuur) en voor de staande en andere lampen ook (kaarsvorm, gevlamd) mogelijkheden te over.

ook met voedsel kun je bezuinigen, niet overal a-merken voor kopen, dat is niet nodig (kwaliteit is vaak hetzelfde), maar ook afwisseling en vooral MINDER, wij westerlingen eten a) vlees
b) te veel vlees en bovendien zouden we vaker vis en vegetarisch kunnen eten. ook dat scheelt, zonder dat je je echt moet aanpassen, gewoon uitproberen.

ter aanvulling nog iets: aan het eind van de markt kun je voor kleine prijsjes scoren! ik doe daar ook aan: late markt, prima, totdat ik merkte dat ik met TEVEEL thuiskwam: dus was het toch nog een sof.
advies: let op dat je niet meer koopt dan je van plan was, nodig hebt!

het antwoord is eigenlijk: niet kiezen, maar doen.