Zijn de liquiditeit, solvabiliteit en rentabiliteit genoeg om weer te geven hoe de financiele gezondheid is van een bedrijf?

Voor mijn afstudeer marketingplan moet ik een financiele analyse maken van het betreffende bedrijf. Hiervoor heb ik de liquiditeit, solvabiliteit en rentabiliteit. Ook heb ik de balans en winst/verliesrekening ingevoegd.

Op basis hiervan heb ik een uitspraak gedaan voor de financiele situatie vna het bedrijf. Is dit genoeg of zijn er nog andere getallen/methode die ik kan gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afschrijvingen en renteontwikkeling zou ik er ook bij betrekken. Ook derivaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
personeelskosten, orderportefeuille ( 5q planning) overhead, voorraad.

Het beste antwoord

Voor het kijken of een bedrijf gezond is, is door Altman een formule gemaakt. Kijk eens op http://www.12manage.com/methods_altman_z-score_nl.html als je je gratis aanmeld kan je gewoon de hele pagina bekijken, je krijgt er geen spam van en de rest van de site is heel erg bruikbaar.

Altman's Z'score geeft een formule waarin je oa de liquiditeit en dergelijke geplaatst kan worden met als resultaat een antwoord over de gezondheid van een bedrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat ligt er een beetje aan, wat voor jou de definitie is van "financieel gezond". Gaat het om een momentopname, dus hoe het bedrijf er NU voor staat, dan lijkt mij dat alle zaken die je in je toelichting opnoemt ruim voldoende zijn, om te bepalen hoe gezond dat bedrijf is.

Maar omdat je in je toelichting ook praat over een marketingplan, ga ik er vanuit, dat je iets meer wilt weten over het bedrijf dan hoe de situatie op dit moment is. Als er sprake is van een "plan" dan zul je ook naar de toekomst moeten kijken, en die gegevens ook moeten verwerken in je analyse. Een "plan" heeft altijd met de toekomst te maken en niet met het heden.

Een analyse van de concurrentie, hoe groot die concurrentie is, het bepalen van het marktaandeel van het bedrijf in de betreffende branche, en ook wat de toekomstverwachtingen zijn voor wat betreft de spullen die het bedrijf verkoopt, of de diensten die het aanbiedt.

Als je bedrijf iets maakt of aanbiedt wat te maken heeft met ouderen, dan zou je b.v. op basis van objectieve getallen (de groei van het aantal ouderen de komende jaren) ook iets kunnen zeggen over de te verwachten groei van het bedrijf.

Maar zit je bedrijf b.v. in de telecommunicatie waar de concurrentie moordend is, en de markt overvol, dan kan je bedrijf wel financieel gezond zijn, maar dat zegt dan maar weinig over de toekomst.

Op die manier geef je niet alleen aan hoe gezond je bedrijf NU is, maar zeg je ook iets over hoe het met het bedrijf over 2 of 3 jaar zal gaan.