Kan een kassamedewerk(st)er kleingeld weigeren?

Zoals mijn vraag; kan een kassamedewerk(st)er van een supermarkt kleingeld/muntgeld weigeren omdat er volgens die gene te lange rij staat ?

Heb vandaag namelijk meegemaakt, had boodschap gedaan bij een supermarkt moest 7,60 betalen. Dat wilde ik met één 2 euro en de rest met 20 centen betalen en dat weigerde ze met uitleg van dat ze nu geen tijd heeft om het natetellen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (3)

Ook die 20 centjes zijn een wettig betaalmiddel.
Dus kan ze je niet weigeren.
Net zoals hij dat recht niet hebt wanneer jij dit bedrag aan wisselgeld terug zou krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weigeren van kleingeld mag inprecipe niet. Wel is er een maximum gesteld aan kleingeld dat mensen in een keer uit mogen geven. Wanneer een klant meer dan 50 muntstukken wil geven mag je dit weigeren wettelijk gezien.

De vraag is echter wat duurt langer de klant weigeren en uitleg geven of het geld vlug natellen.
En hoe zou een evt leidinggevende er tegen over staan als je weigert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was even zoeken, maar ik heb het gevonden.
Er zijn een aantal regels wat betreft betalen met muntgeld.

1. Een winkel is niet verplicht om meer dan 50 munten aan te nemen bij een betaling. (zie bronnen)

2. Als een winkel een sticker op de deur heeft met: "wij ronden af" dan is dat hun goed recht, en moet jij daar aan mee werken, wil je dat niet, moet je de bootschappen ergens anders kopen, of pinnen, want bij pinnen word niet afgerond.

3. Als de winkel een sticker op de deur heeft, dat zij bepaald geld niet aannemen, kun je daar niet mee betalen. Wettig betaalmiddel of niet.

4. Als de winkel wel een afrond sticker heeft hangen, maar geen sticker dat de €0,01 en €0,02 weigeren, dan moeten ze dit aannemen, op voorwaarde dat jij dus voldoende muntjes hebt om er €0,05 van te maken.

Dan definitief antwoord: De winkel stond in jouw geval niet in zijn recht, omdat jij met 29 munten wilde betalen. Dit hadden ze gewoon aan moeten nemen. Druk of niet, ik hoop dat je de bootschappen hebt laten staan!
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste winkels weigeren biljetten van € 200 en vrijwel niemand in de detailhandel wil biljetten van € 500 aannemen. Toch wordt dit bij heel veel winkels niet met stickers e.d. aangekondigd.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Dan mogen ze dus niet weigeren. Overigens, Aldi neemt alles aan. Ook de €500 biljetten. Er is natuurlijk een verschil tussen iets niet mogen, en iets niet doen. Maar in principe mogen ze niet weigeren, als ze het niet aangeven.